Alumni als coach voor studenten

Scheikundige Technologie (ST) is onlangs een pilot gestart waarbij studenten met vragen over hun carrière terecht kunnen bij alumni via een online platform. Ze kunnen zelf bepalen aan welke alumnus ze worden gekoppeld en hij of zij coacht de student vervolgens. Rond de zomer wordt gekeken hoe succesvol deze coachingspilot is en wordt bepaald of het initiatief verder op de TU/e wordt uitgerold.

Zal ik het bedrijfsleven ingaan? Of ga ik voor een promotietraject? En welke vakken kan ik het beste kiezen? Vragen waar genoeg studenten mee zitten. Bij Scheikundige Technologie is in maart een pilot gestart waarbij alumni als vraagbaak dienen voor studenten en ze helpen in hun keuzes. Volgens Ingrid de Kort, sr. communicatieadviseur Alumni Relaties, was het idee van een online community al eerder geboren, maar kreeg het vastere vormen toen vorig jaar het projectteam Coaching, guidance & professional skills binnen de opzet voor de Graduate School van start ging. De faculteit Scheikundige Technologie mocht met de pilot aan de slag. Nina Romme-van Moll, communicatiemedewerker bij ST: “Onze faculteit was enthousiast. Bovendien hadden we wat ruimte om het te realiseren, we hebben ons masterprogramma op de rit voor de Graduate School.” Masterstudenten en studenten die in het laatste jaar van hun bachelor zitten bij ST, kunnen sinds maart een coach zoeken via <link https: www.dwillo.com tue _blank external-link-new-window externe link in nieuw>de site.

Inmiddels hebben zich 44 alumni aangemeld en 20 studenten.
Waarom het aantal studenten nog wat achterblijft kunnen De Kort en Romme-van Moll moeilijk duiden. De communicatiemedewerker: “We zien wel dat studenten zich soms vrij laat bezig houden met wat ze na hun studie willen.” Ze hopen op nog meer aanmeldingen.

Ria Sijabat, masterstudent Chemical Engineering, twijfelt tussen promoveren en bij een bedrijf gaan werken. Via het online platform kwam ze in contact met Ard Koeken, senior engineer bij DOW. “Ik heb voor hem gekozen als coach, omdat hij ervaring heeft als promovendus en postdoc en nu in het bedrijfsleven werkt. We hebben inmiddels een paar keer via videoskype contact gehad en hij helpt me stap voor stap om te bedenken wat ik zelf echt wil in plaats van te kijken naar wat andere mensen me goed vinden doen. Het coachingsprogramma is meer dan ik had verwacht. Ik heb een goede mentor, die geen beslissingen voor me neemt maar er voor me is wanneer ik hem nodig heb. Ard Koeken gaf zich in maart op voor het coachingsprogramma, toen hij er in een nieuwsbrief over had gelezen. “Het leek me erg leuk om te doen; voor de afwisseling en om de ‘mentorkant’ te ontwikkelen.  Ik heb zelf altijd binding gehad met de academische wereld en ben erin geïnteresseerd wat studenten beweegt. Ik heb nu verschillende keren contact gehad met twee studenten en heb het idee dat ik ze goed op weg heb kunnen helpen.”De pilot wordt in de zomer geëvalueerd en dan wordt bepaald of het programma een vervolg krijgt.