Nico Sommerdijk. Foto | Bart van Overbeeke

Award Royal Society of Chemistry voor TU/e-prof Sommerdijk

Nico Sommerdijk, hoogleraar Bio-inspired and Multiscale Materials, krijgt de Soft Matter and Biophysical Chemistry Award - een prijs van de prestigieuze Britse Royal Society of Chemistry. Aan de prijs is een geldbedrag van tweeduizend pond, een medaille en een oorkonde verbonden. Daarnaast krijgt Sommerdijk de gelegenheid om lezingen over zijn werk te geven op vier Britse universiteiten.

“Als ik het lijstje bekijk met de mensen die deze prijs voor mij hebben gekregen, dan ben ik trots om daar bij te staan”, zegt Sommerdijk in een reactie. “Maar het is misschien nog wel mooier dat ik ben voorgedragen door Stephen Mann, een van de godfathers van mijn vakgebied. Hij heeft al in de jaren tachtig mineralisatiereacties die in de natuur voorkomen nagebootst in het lab, en nu probeert hij leven te creëren in zijn laboratorium. Stephen heeft ongelooflijk veel gepubliceerd en is ook Fellow van de Royal Society. Als je bij dat soort mensen gaat opvallen en zij de moeite nemen om je naar voren te schuiven, dan is dat ontzettend eervol.”

Bijzonder is dat aan de prijs ook een serie van vier lezingen is verbonden, die Sommerdijk geacht wordt te houden aan Britse universiteiten. “Die lezingen moeten plaatsvinden tussen september van dit jaar en mei 2016. De Royal Society of Chemistry gaat dat coördineren, schrijven ze. Wat dat betekent weet ik nog niet precies, maar ik ga ervanuit dat ik zelf mag kiezen welke universiteiten ik ga bezoeken. Ik vind het leuk om mijn verhaal te vertellen en mogelijk nieuwe contacten en ideeën op te doen.  Van Stephen Mann heb ik in ieder geval al een enthousiaste mail gekregen met de vraag of ik naar Bristol kom, waar hij werkt.”

Sommerdijk laat zich in zijn werk  inspireren door biomineralisatie:  het natuurlijke vormingsproces van botten, tanden en schelpen. Zo probeert hij in het lab nieuwe materialen te creëren, zoals wrijvingsloze vloeistoffen en coatings voor bijvoorbeeld medische implantaten en zonnecellen.