Japie wint ONCS-trofee van 2015

Japie is de beste scheikundestudievereniging van Nederland als het gaat om sporten, spelletjes en bierdrinken. Elk jaar rond Hemelvaart wordt om die titel gestreden tijdens de Open Nederlandse Chemie Sportdagen (ONCS). Japie, ofwel T.S.V. ‘Jan Pieter Minckelers’, organiseerde zelf de 28ste editie. In en om het Studentensportcentrum Eindhoven deden tien verenigingen, goed voor meer dan zeshonderd chemiestudenten, mee aan de tweedaagse strijd.

Naast basissporten als volleybal, voetbal en frisbee liet Japie de deelnemers aan de ONCS ook kiezen uit rikken, Rummikub, pokeren, onderwaterhockey en tchouken. Iedere chemiestudent schreef zich in voor één van de dertien mogelijkheden. “Maar het koningsnummer is toch de bierestafette”, zegt Nicky Meertens, vijfdejaars student Scheikundige Technologie en vierdejaars deelnemer aan ONCS, ditmaal als organisator.

De bierestafette werd gehouden na de barbecue bij de IJzeren Man op donderdagavond. Iedere vereniging mocht twee teams afvaardigen. “Japie werd helaas tweede en derde, we moeten onze meerdere erkennen in het Twentse Alembic”, zegt Nicky. Een van de jongens van Proton (Utrecht) weet dat niemand van het winnaarsteam langer dan drie seconden over een glas bier deed. Maar misschien hadden ze geoefend op de heenweg naar Eindhoven. Op een karretje nam Alembic  twee fusten van 50 liter Grolsch mee. “We kopen er een fietskaartje voor, delen het uit en zijn niemand tot last”, zegt tchoukballer Wilmar den Hartog. En honderd liter is voor 85 Alembiccers niets teveel.

Japie koos als thema van de sportdagen ‘Survival of the fittest’. Dat werkten ze uit in bijzondere speciale activiteiten. Voor het onderdeel voedsel bedachten ze een eetwedstrijd. Wie krijgt binnen tien minuten de meeste broodjes knakworst op? Ook Alembic, met zevenenhalf broodje binnen tien minuten. Voor het onderdeel voortplanting deelde Japie ballonnen uit aan hitsige koppels. Punten kregen zij door die in verschillende seksstandjes kapot te maken. Volleybalster Martine van De Chemische Binding van Groningen heeft met een medestudente (“wij waren het enige dameskoppel”) twee ballonnen geplet in een geschaarde toestand en een staande versie.

Niet alle verenigingen gaan voor de winst. Proton wil nadrukkelijk  niet op het podium. “In 1998 won Proton voor het laatst. Ons doel is sportief verzet tonen”, zegt hun badmintonner Sven van Iddekinge. Hij kijkt toe bij de verliezerspoule Rummikub in de kantine tot hij wordt gehaald voor zijn eigen wedstrijd in zaal 2.

Buiten loopt onderwaterhockeyer Hidde Blokzijl van Alchimica (Wageningen) naar het grasveld voor de lunchactiviteit. “Ik had nog nooit eerder met flippers gezwommen en zonder mijn bril van -7 zag ik ook niet echt alles. Dat het lukte komt puur door de motivatie. Maar we hebben wel verloren. Tweemaal van Japie.”

Op het grasveld krijgen de studenten uitleg over het finalespel. “Jullie moeten voedsel en vocht gaan verzamelen. Daarvoor hebben we brood, appelsap en bananen verstopt. Iedere vereniging mag een team van drie personen inzetten maar aangezien Alchimica, Chemische Binding en Proton hebben laten zien dat ze zich niet heel goed konden voortplanten, moeten zij het met één persoon minder doen.”

Het mag de pret niet drukken. De chemiestudenten van Nederland hebben een goed feest gehad, liggen lekker in het gras en het deert weinigen wie dit onderdeel wint. Waarschijnlijk treffen ze elkaar volgend jaar weer bij het ONCS. Als het nodig is, nemen ze dan wel revanche.

Japie is winnaar met 180 punten, tweede plaats is voor Alembic met 162 punten en derde plaats is voor Sigma (Radboud Universiteit) met 114 punten.