Frank Baaijens luistert naar studenten. Foto | Bart van Overbeeke

Nieuwe rector pleit voor stabiliteit tijdens ontbijt

Nee, Frank Baaijens heeft geen al te wilde plannen met de TU/e. "De universiteit heeft nu denk ik vooral behoefte aan stabiliteit." Dat zei de nieuwe rector dinsdagochtend tijdens het jaarlijkse ontbijt voor studenten en het College van Bestuur, georganiseerd door studentenfractie Groep-één. En dat was zeker niet het enige dat die ochtend besproken werd.

Internationalisering, blended learning, de Groene Loper, trots, de Intro - de gespreksonderwerpen zijn deze dinsdagochtend in De Zwarte Doos divers. Een twintigtal studenten vanuit alle hoeken van de universiteit heeft zich verdeeld over vier tafels, waar ze in gesprek gaan met TU/e-bestuurders Jan Mengelers, Jo van Ham en Frank Baaijens. Universiteitssecretaris Nicole Ummelen bleek last minute verhinderd.

Industrial Design-student Daan Weijers wil van collegevoorzitter Mengelers horen wat er straks zoal in het nieuwe Hoofdgebouw komt. Een “kloppend hart” en een ontmoetingsplek moet het in Mengelers' ogen vooral worden, met ruimte voor onder andere “een soort hall of fame van de universiteit” en verschillende horeca.

Of die horeca ook gerund gaan worden door huiscateraar Eurest, haakt Weijers direct in. “Een heel interessante vraag”, vindt Mengelers, die denkt dat hier misschien wel een kans voor kleine ondernemers ligt. Hij vindt het in elk geval “idioot” dat studenten met evenementen uitwijken naar de campusgrasvelden om daar hun eigen catering te kunnen regelen, zodat ze niet vastzitten aan de tarieven die Eurest hanteert in de ‘markthal’ bij MetaForum. “Jo en ik zijn daarmee bezig.”

Frank Baaijens, die voor het eerst aanschuift bij de ontbijtsessie, is benieuwd of de studenten aan zijn tafel bij de recente diesviering waren. De nieuwe rector vist zijn telefoon uit zijn zak en laat grijnzend een foto zien die hij tijdens de plechtigheid maakte van een collega, stiekem aan het werk in de kerkbanken, een vel vol bèta-gekrabbel op schoot. “Nog éven dit probleem oplossen - heel karakteristiek voor de TU/e”, vindt hij.

Hoe de eerste weken als rector hem zijn afgegaan, willen de studenten weten. En natuurlijk: wat hij zoal van plan is. Baaijens is helder: veranderingen zijn soms goed en nódig, maar “ik denk dat er nu behoefte is aan stabiliteit”. Hij wijst op de groei van de afgelopen jaren, op ingrijpende onderwijsveranderingen zoals de invoering van het Bachelor College. “Dat is voor iedereen héél veel werk geweest.”

Het gladstrijken van de kleine en grote plooien die daarmee hier en daar zijn ontstaan, dat is één van Baaijens’ to-do’s voor de komende tijd. Evenals het verminderen van de regeldruk. “Want regels hebben allemaal een doel en zijn individueel altijd wel te rechtvaardigen, maar het collectief aan regels is soms niet te overzien.”

De al met Baaijens besproken groei van de universiteit is even later bij Jan Mengelers ook onderwerp van gesprek. Want: “Groeien is fijn, maar in welke mate? We willen geen massale universiteit zijn, willen hier niet over tien jaar twintigduizend studenten hebben rondlopen.”

De TU/e blijft kleinschaligheid volgens Mengelers hoog in het vaandel dragen. Maar zou daarmee -samen met de andere TU’s- best eens “aan het kortste eind kunnen trekken” bij het verdelen van de extra gelden voor het hoger onderwijs, die beschikbaar komen met de introductie van het studievoorschot waarnaar Groep-één-lid Jard van der Lugt benieuwd is.

Mengelers vreest dat de beoogde miljoenen voor het wetenschappelijk onderwijs vooral zullen worden ingezet voor het oplossen van de “meest knellende punten” aan de grotere, algemene universiteiten, waar bijvoorbeeld de enorme instroom in de sociale wetenschappen voor problemen zorgt. “Daar heb ik wel zorgen over."

Internationalisering is deze ochtend ook een geliefd onderwerp van gesprek, waaronder de door de TU/e gestimuleerde buitenlandervaring voor studenten. Een goede zaak, vindt Baaijens. “Onze studenten komen in het buitenland vaak terecht op gerenommeerde instituten, waar ze in eerste instantie enorm tegen alles en iedereen opkijken. Om er later achter te komen dat ze zelf eigenlijk even góed zijn. Daar groei je enorm van.”

Joeri Kok, student Biomedische Technologie en lid van de Centrale Introcommissie, is benieuwd hoe het College van Bestuur tegen de Intro aankijkt. Baaijens noemt die eerste kennismaking “heel belangrijk. En het is fijn om in die eerste week in de massa met een vertrouwd groepje te kunnen optrekken”.

Maar, zo vervolgt Baaijens: “Je vraagt dit vast met een reden”. Kok vertelt over de zoektocht naar een passende en vooral leuke invulling voor de vrijdag, van oudsher de dag van de Cantus waarmee de Intro wordt afgesloten. “Sommige studenten komen hier op hun zeventiende binnen. Daar moet je gewoon rekening mee houden”, vindt Baaijens, doelend op de vorig jaar verhoogde wettelijke leeftijdsgrens voor alcohol. Student Daan Weijers haakt in: “Het groepsgevoel, sámen aan iets mee kunnen doen, is wat mij betreft belangrijker dan die twee slokken bier”.

Baaijens wil op zijn beurt graag weten waar de studenten trots op zijn. Lachend: “Zíjn jullie wel ergens trots op?”. Annet de Winter, studente Operations, Management and Logistics en bestuurssecretaris van roeivereniging Thêta: “Als ik hier straks afgestudeerd ben, dan heb ik een degelijke opleiding gedaan. Ik heb er vertrouwen in dat als ik over twee jaar klaar ben, dat ik een diploma op zak heb dat ook echt wat wáárd is”.