TU/e tweede van de wereld in samenwerking met industrie

De TU/e is wereldwijd de universiteit met de op een na sterkste onderzoekssamenwerking met de industrie. Dat blijkt uit de CWTS Leiden Ranking die woensdag verschenen is. Ook qua meest-geciteerde publicaties scoort de TU/e goed.

Het Leidse CWTS maakt jaarlijks een overzicht van alle universiteiten en rangschikt ze op verschillende aspecten. Een van die aspecten is het percentage publicaties in internationale wetenschappelijke journals dat co-auteurs heeft uit het bedrijfsleven. Voor de TU/e is dat 13,4 procent. Mondiaal heeft slechts één universiteit meer van zulke publicaties: De China Petrol University Beijing. Het CWTS baseert de ranking van 2017 op de gegevens uit de jaren 2012 tot en met 2015.

Het echte aantal publicaties waarin samenwerking met het bedrijfsleven een rol speelt, ligt overigens veel hoger. Bij veel van dit soort publicaties staat namelijk geen co-auteur uit de industrie op het paper en dan tellen ze niet mee bij deze CWTS-indicator.

Bij alle eerdere edities van de Leidse ranglijst stond de TU/e helemaal bovenaan. De Chinese olie-universiteit is een nieuwkomer op de lijst van het CWTS. Het Leidse instituut verruimde de groep onderzochte universiteiten de afgelopen jaren van de vijfhonderd meest relevante naar negenhonderd.

Een van de andere CWTS-indicatoren is de top-1-procent van meest geciteerde artikelen in internationale journals en ook daarin komt de TU/e goed naar voren. Binnen Nederland staat Eindhoven wat dat betreft op plaats twee, na Delft.

Eerder dit jaar stond de TU/e bovenaan in een ranking van Times Higher Education die keek naar samenwerking met bedrijven uit de top-25 van meest innoverende bedrijven wereldwijd. Sinds 2013 heeft de TU/e een eigen programma, gericht op stimuleren van onderzoekssamenwerking met de industrie. Dit programma, Impuls, leidde tot nu toe tot 278 promotie-onderzoeken, onder meer met Philips en ASML.

Onderzoek samen met de industrie is niet alleen gunstig voor de betrokken partijen, het zorgt ook voor een betere kwaliteit, zo bleek in 2014 uit onderzoek.

Bron: Persteam TU/e