Demonstratie van Nova aan belangstellenden.

TU/e’s Nova zonder RDW-registratie op promotietour

Nova, de modulaire elektrische auto van TU/ecomotive, is deze week zonder kentekenregistratie begonnen aan haar promotietour. Het studententeam, dat volgende week met Nova meedoet aan de Shell Eco-marathon, mikte erop de RDW-keuring vóór deze tour rond te hebben, maar enkele kleine "technische tegenvallers" gooiden roet in het eten.

De Automotive Campus in Helmond vormde maandagochtend het startpunt voor TU/ecomotives promotietour met Nova. Dinsdagochtend werd de High Tech Campus in Eindhoven bezocht, ’s middags werd het team in Den Bosch opgewacht door een afvaardiging van Gedeputeerde Staten. Onder anderen commissaris van de koning Wim van de Donk nam daar even plaats achter het stuur van Nova.

De reacties op de nieuwe wagen zijn tot dusver erg positief, vertelt teamwoordvoerder Daan de Geus terwijl het team nog op weg is naar het Provinciehuis. “Mensen vinden het vooral leuk dat het wisselen van de accupakketten en de bodypanelen zo vlot gaat. Wij kunnen dat wel vertéllen, maar het is mooier als je het uiteindelijk ook kunt laten zíen.”

Nova moest maandagochtend helaas vertrekken zonder kentekenregistratie. Het team kreeg zijn auto bij Dienst Wegverkeer -beter bekend als de RDW- niet op tijd goedgekeurd. Volgens De Geus was sprake van “een aantal kleine technische tegenvallers”, in de vorm van enkele onderdelen die niet helemaal goed bevestigd waren of waarop anderszins teveel speling zat. Het betreft deels onderdelen die TU/ecomotive kreeg geleverd door externe partijen, “we hadden helaas niet alles helemaal in eigen hand”.

Voor de deelname aan de Shell Eco-marathon, volgende week in Rotterdam, levert het ontbreken van de registratie geen problemen op. Voor de huidige promotietour betekent het wel dat Nova zelf niet op de openbare weg mag rijden, maar in een aanhanger moet worden vervoerd. “Over een paar weken, ná de Shell Eco-marathon, gaan we het kenteken alsnog proberen te halen”, verzekert De Geus.

TU/ecomotive mikt bij de Shell Eco-marathon, net als voorgaande jaren, niet op de winst. De ambitie is bovenal om zo zuinig mogelijk te rijden, het team streeft naar een omgerekend verbruik van 1 op 800. Daarmee zal Nova ook niet de zuinigste auto in het veld zijn, “maar we willen laten zien dat de auto op dat vlak wel goed kan méédoen”. Sowieso heeft de Eindhovense auto, vanwege haar modulaire karakter en de verwachte kentekenregistratie, volgens hem veel meer in huis dan de voertuigen van de concurrentie.

Ook qua gewicht -voorganger Isa bleek vorig jaar net te zwaar om te kunnen meedingen naar een plek in het klassement- zit het met Nova wel goed, stelt De Geus. “Bij de laatste weging zaten we keurig binnen de marge.” Het kan zijn dat het team voor de race, bijvoorbeeld omwille van de veiligheid, nog elementen en dus gewicht aan de auto moet toevoegen, “maar we gaan er vanuit dat het goed komt”. De auto’s mogen dit jaar 225 kilo wegen, twintig kilo méér dan vorig jaar.

Vanaf dinsdag kan het team in Rotterdam terecht voor de technische inspectie en de eerste testrondes. Op vrijdag begint de echte race; elk team mag in totaal vier keer tien rondes rijden; de zuinigste run telt voor de eindklassering, die op zondag bekend zal zijn.

Update 24 mei: Nova is gefinisht en behaalde de elfde plaats in het eindklassement van de Urban Concept-klasse.