Nova in actie tijdens de Shell Eco-marathon. Foto | Shell

TU/ecomotive haalt eindstreep als één van slechts elf teams

TU/ecomotive kijkt “tevreden en trots” terug op de Shell Eco-marathon, waaraan het team afgelopen week meedeed met zijn modulaire elektrische auto Nova. De wagen kwam pas zaterdag, na dagenlang last-minute sleutelen, door de keuring. Maar TU/ecomotive bereikte vervolgens wél het eindklassement - wat in de Urban Concept-klasse uiteindelijk slechts 11 van de 38 teams lukte.

De studenten van TU/ecomotive moesten in Rotterdam, vlak voor de echte race op vrijdag, zaterdag en zondag, nog flink aan de bak. Nova, eerder klaargemaakt voor de kentekenkeuring van de RDW, bleek namelijk niet te voldoen aan de eisen die de Shell Eco-marathon aan de deelnemende voertuigen stelt. “De motorcontroller die we met het oog op de RDW-keuring hadden ingekocht, mochten we voor de Shell Eco-marathon niet gebruiken. Zo’n controller is ontzettend complex; het was in de maanden ervoor nog niet gelukt om er zelf één te bouwen”, vertelt teammanager Steven Nelemans.

De studenten sloegen in Rotterdam noest aan het sleutelen -“van zes uur ’s ochtends tot twaalf uur ’s avonds”- om alsnog groen licht te krijgen voor deelname aan de race. Nelemans: “We hebben daar letterlijk nog drie motorcontrollers in vlammen zien opgaan.” Zaterdag kwam Nova, op de valreep, alsnog door de technische keuring. Ook op zijn gewicht, na vorig jaar misschien wel de grootste stressfactor voor het team, werd de auto akkoord bevonden: met 223 kilo bleef Nova twee kilo onder de norm.

Na de keuring probeerde TU/ecomotive zaterdag nog twee runs te rijden, maar deze kon het team niet afmaken. “De motorcontroller werkte nog niet helemaal en ook was er iets niet helemaal goed in de aandrijflijn.” De twee resterende rondes op zondag volbracht Nova wél. En dat is volgens Nelemans “best zeldzaam”: 27 van de 38 teams in dezelfde klasse kwamen niet eens door de keuring of wisten niet één run uit te rijden.

Dat TU/ecomotive in het eindklassement (bij Category even doorklikken naar UrbanConcept) laatste is geworden van de elf teams die wél een tijd konden neerzetten, “dat hadden we wel zien aankomen”, verdedigt Nelemans. Het team deed volgens hem niet mee om te winnen, maar wilde vooral “ons bijzondere modulaire concept laten zien en bewijzen dat de auto ook nog kan meedoen aan een zuinigheidswedstrijd als deze”.

Het beoogde verbruik van omgerekend 1 op 800 waarop TU/ecomotive -op basis van berekeningen en simulaties- hoopte, werd in Rotterdam niet gehaald; Nova reed uiteindelijk 1 op 334. “Onze auto werkte door technische problemen niet optimaal. Jammer natuurlijk, ik had het leuker gevonden als we echt 1 op 800 hadden gehaald. Maar dat was niet onze inzet. Ik ben zeer tevreden over wat we met z’n allen hebben bereikt.”

De Shell Eco-marathon vindt volgend jaar, na vier jaar in Rotterdam, plaats in Londen. TU/ecomotive is inmiddels volop bezig met het werven van leden voor het nieuwe team dat zich op Nova’s opvolger mag gaan storten. Of deze ploeg gaat voortborduren op het modulaire concept van de huidige auto, “dat is aan het nieuwe team”.

Ook hoopt TU/ecomotive voor de zomervakantie alsnog de beoogde RDW-keuring voor Nova te halen, nadat bij een vorige keuring de lagers het op het laatste moment begaven. Nelemans: “We willen dit jaar afsluiten met het halen van ál onze doelstellingen.”