Cum laude voor onderzoek plastische vervorming martensiet

Francesco Maresca van de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde is cum laude gepromoveerd. Hij verdedigde donderdag 26 november zijn proefschrift getiteld 'Multi-scale modeling of plasticity and damage of lath martensite in multi-phase steels'.

Het proefschrift van Maresca betreft martensiet: een zeer harde maar brosse verschijningsvorm van staal. Het is een van de hoofdbestanddelen van hoge-sterktestalen die in de auto-industrie gebruikt worden.

De promovendus onderzocht de natuurkundige mechanismes die ten grondslag liggen aan plastische vervorming ervan. Met de inzichten ontwikkelde hij een computermodel om het vervormingsgedrag te beschrijven van staalsoorten die bestaan uit een combinatie van martensiet en zachter staal.

De eerste promotor is Marc Geers, hoogleraar Mechanics of Materials. Promovendus Maresca werkt sinds deze maand als postdoc-onderzoeker aan de École Polytechnique Fédérale de Lausanne in Zwitserland.

Bron: Persteam TU/e