Een impressie van 'Leap into the deep'.

IJzeren 'tornado' prijkt voorjaar 2016 voor Flux

‘Leap into the deep’ is de naam van het werk dat kunstenaar Tijs Rooijakkers ontwierp voor Flux. Het is een metershoge metalen lijnsculptuur die verwijst naar onderzoek dat in Flux plaatsvindt. Vóór het TU/e-lustrum in april 2016 zal het er staan.

De werkgroep Kunstwerk voor Flux, bestaande uit de kunstcommissie, docenten en studenten van Electrical Engineering en Technische Natuurkunde en andere (extern) betrokkenen, hebben uit vier schetsontwerpen die van de Eindhovense Tijs Rooijakkers (40) gekozen. Hij maakte een constructie van ijzer in tornadovorm die het best aan de wensen van de werkgroep voldeed. Op de eerdere longlist stonden dertig kunstenaars en op de shortlist stonden er tien.

Rooijakkers: “Ik heb de stroming die een waterkolk maakt vertaald naar een ijzeren lijnsculptuur. Hij wordt zes meter breed en zeven meter hoog.” Ter vergelijking; het aantal meters dat de betonnen vuist in de vijver bij het Hoofdgebouw boven water uitsteekt is drieënhalf. “Bij Flux is alles heel groot en hoekig, daar wilde ik een organische vorm tegenover zetten. Je ziet eigenlijk een stilstaande beweging. Ik speel met de zwaartekracht.”

Gerrit Kroesen, voorzitter van de kunstcommissie, ziet er een wijkende helix in: “Er zijn veel verwijzingen naar TN een EE, zoals een turbulente wervel en een wikkeling van koperdraad. De drievoudige helix verwijst naar de TU/e en het ecosysteem rondom haar; industrie, overheid en universiteit. Daarbij vind ik het gewoon heel erg mooi.”

Het werk wordt niet door Rooijakkers zelf gemaakt, daarvoor zijn zeer bijzondere machines nodig. “Ik laat het een bedrijf doen dat normaal achtbanen maakt. Er moet ongeveer 51 meter buis gebogen worden met een diameter van twintig centimeter en ijzer van anderhalve centimeter dik. Dat kan ik niet zelf. Maar zo stevig moet het zijn; het is bedoeld voor de eeuwigheid.”

Het kunstwerk komt te staan op de tegels buiten voor Flux, op de kop van de Groene Loper. Iedere kant vanwaar je er op toeloopt, geeft een ander beeld. Rooijakkers noemt het een ‘supermooie plek’. “Dat mijn werk is gekozen vind ik fantastisch. Een droom komt uit, want hiermee valt mijn werk onder de kunstcollectie van de TU/e en dat is een hele eer.”

De kunstenaar hoopt de TU/e-bevolking een gedachte mee te geven. “Het werk heet niet voor niets ‘Leap into the deep’. Ik wens dat de docenten en studenten die er langs lopen beseffen dat ze het onbekende gaan halen. In het onbekende zijn nieuwe inzichten te verkrijgen.”

Het is de bedoeling het kunstwerk te plaatsen in het voorjaar van 2016. In ieder geval vóór het twaalfde lustrum van de TU/e gevierd wordt, 22 tot en met 24 april.