STORM telt af naar eigen wereldtournee

De wereldtournee van TU/e's elektromotorclub STORM Eindhoven werpt zijn schaduw ver vooruit. Gisteravond presenteerde het team op de Automotive Campus in Helmond het ontwerp van haar verbeterde motor, waarmee het vanaf half augustus de wereld wil veroveren. Daarvoor is alles uit de kast gehaald en niets aan het toeval overgelaten.

De studenten van STORM Eindhoven pakken het groots aan. De tour trekt vanuit Eindhoven richting Istanbul om via Centraal-Azië in China uit te komen. Vanuit Shanghai wordt de overtocht naar Seattle gemaakt, om vervolgens Amerika door te kruisen en uiteindelijk via New York weer in Europa uit te komen.

Er moet onderweg grote beroering ontstaan, impact worden gemaakt. Waar de STORM-karavaan straks voorbijtrekt, moet de motor het 'gesprek van de dag' zijn. In het voorstadium gingen de toenmalige premier Jan-Peter Balkenende en de Duitse bondskanselier Angela Merkel al met 'Pulse' op de foto. De studenten hebben hun tour bovendien gekoppeld aan diverse expo-evenementen, demo's en festivals, waar hun trots nog eens extra in de schijnwerpers komt te staan. Zo gaat de motor paraderen in een volgepakt football-stadion van de Ohio State Buckeyes.

Er is de laatste maanden nog flink aan de motor gesleuteld om de laatste kinderziektes te elimineren en 'm optimaal aan de start te krijgen. Zo is het accublok niet langer een zelf geknutseld, maar gefabriceerd en lasergelast pakket geworden, wat het verwisselen van de batterijen eenvoudiger maakt. Verder zijn het comfort en de veiligheid van de 'machine' verbeterd en ook het uiterlijk verfraaid. “We durven hem nu weer met zijn neus op het podium te zetten”, laat teamlid Bas Verkaik weten.

De genodigden kregen gisteren ook een mooi inkijkje in de gecompliceerde logistiek van de STORM-karavaan, bijvoorbeeld om de motor onderweg de oceaan over te krijgen. Het team moet vooraf een voorraad batterijen naar Amerika verschepen, omdat deze niet in het vliegtuig mee mogen. Het batterijvervoer is sowieso een hoofdstuk apart. “Ieder land heeft zijn eigen regelgeving”, vertelt teamlid Daan Kempenaar. “Alleen al in Turkmenistan is dat een document van duizend pagina's, waar we ons doorheen moesten worstelen.”

STORM heeft in de aanloop naar haar wereldtournee enkele leden vooruitgestuurd om op zoek te gaan naar laadpunten. Kempenaar: “Die zijn niet zomaar online te vinden. Daar moet je echt voor ter plaatse op onderzoek uit.” Het team acht de verkenning in Centraal-Azië van groot belang voor een geslaagde passage over enkele maanden. “We hebben daar veel kunnen uitleggen over wat er te gebeuren staat. Daardoor gaan de deuren straks voor ons open, die normaal gesloten zouden blijven, als we plots binnen zouden vallen.”

De karavaan is vanaf half augustus via website en de bekende social media-kanalen van STORM te volgen. Ook is het de bedoeling dat er in Eindhoven countdown-klokken komen te hangen, die aftellen naar het einde van de tocht op 2 november, als de karavaan vanuit Parijs haar laatste etappe naar Eindhoven aflegt.