Impressie van 'Frederik', te zien op GLOW NEXT.

TU/e goes GLOW again

De TU/e is met drie projecten present tijdens het lichtkunstfestival GLOW. Honoursstudenten ontwikkelden een installatie die op Strijp-S de vroegere industriële dynamiek moet laten herleven, het Intelligent Lighting Institute sloeg de handen ineen met Philips, en ‘Waves’ gaat op reprise: deze TU/e-installatie ging in 2013 in première op GLOW NEXT en is dit jaar opgenomen in de hoofdroute van GLOW.

Natuur & Architectuur is het thema van GLOW 2015, dat op 7 november van start gaat. De hoofdroute ligt ruwweg tussen het Parktheater en de Markt. Daarnaast is er - het door velen inmiddels evenzo geliefde - GLOW NEXT op Strijp-S, de ‘proeftuin’ van het festival waar meer experimentele lichtkunst van eigen bodem te zien is.

‘Frederik’ is de naam van het project van studenten van OPEN LIGHT, het honoursprogramma binnen het Intelligent Lighting Institute (ILI) van de TU/e. Maisa van Genderen, Nono Leermakers, Marc van Almkerk en Jurre van Kuijk ontwikkelden een schaduwinstallatie voor de vroegere loopbrug tussen de twee voormalige fabrieksgebouwen Anton en Gerard, vernoemd naar twee Philips-broers.

Spelend met licht op een groot scherm wordt de indruk gewekt dat deze stalen constructie beweegt. “Het idee is om, op een simpele manier, de industriële dynamiek van vijftig jaar terug te laten herleven”, zegt Rombout Frieling, creatief directeur van het Intelligent Lighting Institute en creatief leider van GLOW NEXT. De installatie van de TU/e-studenten is een eerbetoon aan Frederik Philips, de vader van de genoemde broers, “die handelde in de schaduw, maar ervoor zorgde dat er licht naar Eindhoven werd gebracht”, aldus de website van GLOW.

Ook te zien op Strijp-S, op het Ketelhuisplein, is ‘Natural Elements’, ontwikkeld door ILI en Philips. De interactieve installatie is gebaseerd op bij Philips ontwikkelde algoritmes die natuurlijke lichtreflectie en patronen kunnen nabootsen, legt Frieling uit. De makers voeren hiervoor bewegende beelden in van bijvoorbeeld reflecties op water en een flikkerend vuur. De installatie ontwikkelt op basis daarvan zelf algoritmes waarmee ze dergelijke patronen, op grote schermen, kan namaken. Bezoekers van GLOW hebben invloed op het verloop van deze beelden.

Geluidsgolven

In 2013 al te zien op Strijp-S, maar nu opgenomen in de ‘grote’ GLOW-route in de binnenstad, is ‘Waves’. De installatie is gebaseerd op de geluidscamera’s en technieken van TU/e-spinoff Sorama, waarmee de destijds negen betrokken studenten Industrial Design samenwerkten.

‘Waves’ maakt geluidsgolven zichtbaar; bezoekers kunnen door bijvoorbeeld te klappen, schreeuwen of stampen zelf lichtpatronen maken. De afgelopen twee jaar is de installatie, samen met Sorama en Pronorm, doorontwikkeld en “robuuster en groter” gemaakt, zodat meer mensen de installatie gelijktijdig kunnen ervaren. Een uitdaging, zegt Frieling, “want installaties kunnen vaak niet zoveel sensor-input tegelijk verwerken. Maar met deze geluidscamera’s kan dat wél”.

Op het overdekte plein aan de Smalle Haven, waar Waves tijdens de aankomende editie van GLOW te zien is, is ruimte voor enkele honderden mensen, denkt Frieling. Maar bijvoorbeeld op het plein in Wenen, waar de installatie vóór GLOW nog te zien is, “kunnen gemakkelijk duizend mensen staan”.

Frieling doet ook op persoonlijke titel mee aan GLOW met een project in samenwerking met Merck Windows Technologies. Het raamconcept ‘Eye Door’ laat bezoekers op Strijp-S - in een speciaal hiervoor gebouwd paviljoen - het dynamische spel tussen licht en zicht ervaren. Deze raamtechnologie is eerder ontwikkeld door TU/e-spinoff Peer+, dat inmiddels is overgenomen door Merck. Een deel van de installatie is al te zien tijdens de Dutch Design Week.