Muzikanten van Quadrivium tijdens de opnames voor GLOW.

TU/e @ GLOW, deel 3: GLOW Music

‘Stad in beweging’ is het thema van de negende editie van GLOW, van 8 tot en met 15 november in Eindhoven. De TU/e is zowel vertegenwoordigd op het meer experimentele GLOW NEXT, op Strijp-S, als in de binnenstad. Vandaag: GLOW Music.

Klassieke muziek op andere, meer toegankelijke manieren presenteren aan het grote publiek. Dat is het doel van het Eindhovense studentenmuziekgezelschap Quadrivium tijdens zijn vijftigjarig bestaan dit jaar. ‘Licht’ is het thema waaraan dit doel is opgehangen. “En wat past hier beter bij dan GLOW?”, aldus Elvira Koolen van Quadriviums GLOW-commissie.

De organisatie van het lichtkunstfestival zag de ideeën van de musicerende studenten wel zitten en gaf groen licht voor het project ‘GLOW Music’. Quadrivium sloeg hiervoor de handen ineen met de Boxtelse lichtkunstenaar en ruimtelijk ontwerper Jaap van den Elzen. “Hij heeft niet alleen veel ervaring met licht, maar werkt ook ontzettend flexibel. Wij zijn studenten en houden van flexibiliteit; dan is het fijn om te werken met iemand die daar een beetje tegen kan”, verklaart Laurent van den Bos, Quadriviums lustrumcommissaris, met een lach.

Het resultaat van de samenwerking is een lichtinstallatie die reageert op de muziek van de vier onderverenigingen van Quadrivium. Op de eerste twee avonden -zaterdag 8 en zondag 9 november- spelen het harmonieorkest Auletes, symfonieorkest Ensuite, gemengd koor Vokollage en blokfluitensemble Sambuca live. Ze brengen ieder een eigen programma, samen goed voor een avondvullend concert in de Schellensfabriek aan de Vestdijk.

De orkesten zitten beurtelings onder een groot paneel met led-lampen, van waaruit licht naar beneden schijnt, reagerend op de muziek die op dat moment wordt gespeeld. “Onze orkesten vormen een soort canvas voor het lichtkunstwerk”, vat Van den Bos samen. Tijdens GLOW zijn in totaal zo’n honderdtwintig muzikanten van Quadrivium in touw.

De overige zes avonden van het evenement wordt gewerkt met Wave Field Synthesis. Vorige maand heeft elke ondervereniging een aantal stukken opgenomen, die deze avonden met behulp van deze audiotechniek worden afgespeeld. Hiervoor worden in totaal 192 speakers opgesteld in een vierkant. “Geluid kan daarmee op een bepaalde manier geleid worden, waardoor het lijkt alsof het orkest daadwerkelijk aan het spelen is”, aldus Koolen. Op deze avonden wordt de ruimte gevuld met rook, vult Van den Bos aan, “alle andere beelden in de ruimte worden daarmee uitgeschakeld, het gaat puur om het geluid en het licht”.

Dezelfde lichtinstallatie levert daarmee gedurende GLOW eigenlijk twee verschillende lichtkunstwerken op, beide met hun eigen sfeer en charme. “Natuurlijk hopen we dat er vooral veel mensen komen kijken en luisteren tijdens onze liveconcerten”, bekent Koolen, “ook omdat we dan álle stukken spelen - ook mooie stukken die we niet hebben opgenomen voor de andere dagen. Maar de rest van de week is het kunstwerk natuurlijk ook speciaal, omdat je er dan echt doorheen kunt lopen en het nog meer zelf kunt ervaren”.

Quadrivium schat op elk van de twee live-avonden zo’n twintigduizend bezoekers te trekken. Of die het grootste deel of het hele concert blijven luisteren, of misschien maar vijf of tien minuten meepikken, is Van den Bos om het even: “We hopen vooral dat bezoekers onze muziek horen, weglopen en denken: ‘Hee, dat was klassiek - en dat was eigenlijk best gaaf!’”.

Begin maart 2015 is het lustrumconcert van Quadrivium, dat plaatsvindt in de Effenaar.

GLOW trok vorig jaar 520.000 bezoekers. Kijk hier voor meer informatie.