Foto | Bart van Overbeeke

TU/e @ GLOW, deel 2: (Dis)appearance

‘Stad in beweging’ is het thema van de negende editie van GLOW, van 8 tot en met 15 november in Eindhoven. Ook op Strijp-S is, onder de noemer GLOW NEXT, allerlei experimentele en innovatieve lichtkunst te zien, waaronder enkele installaties van de TU/e. Vandaag: (Dis)appearance, een lichtinstallatie in de skatebowl van Area51.

Maak een installatie voor GLOW NEXT die iets vertelt over licht - dat was de ruim geformuleerde opdracht die een groep studenten binnen de honor's track ‘Light Force’ kreeg voorgelegd. Onder hen Heidi Sairanen (Bouwkunde), Mariëlle van Leuken en Koen Damen (beiden Industrial Design), die samen de lichtinstallatie ‘(Dis)appareance’ ontwikkelden. Het GLOW-project staat, net als de genoemde honors-track, onder leiding van lichtontwerpers Rombout Frieling en Har Hollands van het Intelligent Lighting Institute van de TU/e.

Sairanen, derdejaars Bouwkunde, vond de relatieve vrijheid van de opdracht fijn: “We mochten écht op ontdekkingstocht”. Eén duwtje in de richting was er wel, in de vorm van de locatie die de studenten kregen aangeboden: Area51 op Strijp-S, meer specifiek de grote houten skatebowl in dit Eindhovense skatepark, ontwikkeld naar aanleiding van een workshop voor Bouwkundestudenten aan de TU/e in 2001.

De bowl meet zo'n 20 bij 20 meter en is 3 meter diep. En dat brengt, zowel vanwege afmetingen als vorm, extra uitdagingen met zich mee - niet alleen voor stuntende skaters, maar ook voor de TU/e-studenten die er nu in het kader van GLOW een lichtshow op willen loslaten. Sairanen: “We hebben te maken met een driedimensionaal oppervlak. Dat is lastiger dan projecteren op bijvoorbeeld een tafel of ander tweedimensionaal oppervlak - maar vooral ook interessanter.”

De afgelopen maanden experimenteerden de studenten er lustig op los, met ontelbare zelfgemaakte Flash-animaties en verschillende testen - aanvankelijk op een schaalmodel van papiermaché, later bij Area51 zelf. De inzet van het drietal: de skatebowl zo aanlichten dat het lijkt alsof deze wordt vervormd, oftewel spelen met de beleving van diepte bij de kijker.

Op haar laptop laat Sairanen verschillende animaties zien die de studenten maakten. Het bleken tijdrovende klussen: twaalf uur werk voor een animatie van uiteindelijk dertig seconden is geen uitzondering. Om nog maar te zwijgen van eventuele aanpassingen wanneer bij tests blijkt dat de projecties niet exact matchen met de vormen en afmetingen van de houten bowl. De uiteindelijke selectie is een aaneenschakeling van animaties van opgeteld drie minuten, die met behulp van drie beamers op de houten skateconstructie worden geprojecteerd.

Gedurende GLOW zullen er geen skaters zijn die in de bowl hun kunsten vertonen. “We hebben daar wel aan gedacht, maar GLOW duurt een hele week en een skater zou zijn routine elke drie minuten opnieuw moeten doen. Dat leek ons wat teveel.” Al had Sairanen het wel interessant gevonden om meer met skaters te doen: “Je zou met licht de skater bijvoorbeeld kunnen volgen, of anderszins iets kunnen doen met de baan die hij in de bowl maakt. Maar dat was binnen het tijdsbestek dat wij hadden iets te ingewikkeld”.

GLOW trok vorig jaar 520.000 bezoekers. Kijk hier voor meer informatie.