Tests met 'Lux Agitat Molem' op Strijp-S. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e @ GLOW, deel 1: Lux Agitat Molem

‘Stad in beweging’ is het thema van de negende editie van GLOW, van 8 tot en met 15 november in Eindhoven. Ook op Strijp-S is, onder de noemer GLOW NEXT, allerlei experimentele en innovatieve lichtkunst te zien, waaronder enkele installaties van de TU/e. Vandaag: Lux Agitat Molem.

‘Lux Agitat Molem’ heet de lichtinstallatie waarmee ontwerper Philip Ross en het Intelligent Lighting Institute tijdens GLOW NEXT een publieksexperiment gaan uitvoeren. De naam is geïnspireerd op TU/e’s motto ‘Mens agitat molem’: ‘de menselijke geest zet de materie in beweging’.

De betrokken onderzoekers, onder wie promovendus Indre Kalinauskaite (Human Technology Interaction, faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences), zijn geïnteresseerd in de invloed van licht op menselijk gedrag en willen bezoekers deze invloed tijdens GLOW NEXT laten ervaren. Kalinauskaite hield eerder al vergelijkbare experimenten, onder andere in de ‘markthal’ van MetaForum op het TU/e-terrein.

Met in totaal 56 lichtarmaturen wordt op de Leidingstraat op Strijp-S, op steenworp afstand van het Ketelhuisplein, een 54 meter lang looppad dynamisch aangelicht. Ontwerper Ross (in 2008 gepromoveerd bij Industrial Design): “We kunnen het pad visueel versmallen of juist verbreden, of bijvoorbeeld abrupte lichtpatronen maken, om te zien of we daarmee de looppatronen van mensen een heel klein beetje kunnen beïnvloeden”.

Een camera, die halverwege het pad staat opgesteld, registreert de loopbewegingen van de bezoekers. Via speciale software worden deze beelden gekoppeld aan muziek en wordt gespeeld met versnelling en vertraging, waardoor het moet lijken alsof de nietsvermoedende wandelaars bewegen op de melodie. Deze beelden zien de GLOW-gangers trouwens pas als ze aan het einde van het pad de hoek omgaan.

Of het in de praktijk ook zo uitpakt, blijft volgens Ross spannend tot op het moment zelf - maar falen zal het experiment volgens hem niet snel. Lux agitat molem draait in eerste instantie om de ervaring voor de bezoeker: “De dynamische verlichting zal sowieso bijzonder zijn”. De wetenschappelijke component van het experiment beschouwt ontwerper Ross als “een motivatie op de achtergrond”.

GLOW trok vorig jaar 520.000 bezoekers. Kijk hier voor meer informatie.