Rigid Motion. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e @ GLOW, deel 4: Rigid Motion

‘Stad in beweging’ is het thema van de negende editie van GLOW, van 8 tot en met 15 november in Eindhoven. Ook op Strijp-S is, onder de noemer GLOW NEXT, allerlei experimentele en innovatieve lichtkunst te zien, waaronder enkele installaties van de TU/e. Vandaag: Rigid Motion.

Verwarring scheppen. Dat is waar vijf TU/e-studenten in eerste instantie op mikken met ‘Rigid Motion’, de lichtinstallatie die ze ontwikkelden voor GLOW NEXT. Beweging en perceptie zijn de sleutelbegrippen waarmee de bouwkundigen en ontwerpers in spe het afgelopen jaar -onder begeleiding van Rombout Frieling en Har Hollands van het Intelligent Lighting Institute- aan het stoeien zijn geweest in het kader van de honor’s track ‘Light Force’.

Hoe werken je ogen en hersenen samen? En hoe en waardoor loopt die samenwerking zo nu en dan spaak? Dat is de kernvraag waarop de installatie van Leroy Spiekerman van Weezelenburg, Willem Zwagers, Rosa Hendrikx (alle drie student Industrial Design), Maaike Smits en Bas Gradussen (beiden van Bouwkunde) is geïnspireerd. ‘Rigid Motion’ wil laten zien hoe beweging is opgebouwd uit fragmenten en hoe ons brein, door de inzet van licht, gefopt kan worden.

De studenten ontwikkelden “een soort sterrenhemel van witte stipjes” van tien bij vier meter, die een plek krijgt in de expositieruimte van Yksi op Strijp-S, vertelt Leroy Spiekerman van Weezelenburg. Deze witte stippen bewegen de hele tijd, maar hóe nu eigenlijk, is in eerste instantie niet te zien. De studenten willen dan ook niet teveel loslaten over de techniek achter en de werking van Rigid Motion. “Het moet mysterieus blijven, dat is de kracht van onze installatie. Je moet de installatie dan ook niet beschrijven met woorden en beelden, je moet het gewoon erváren.”

Tot de start van GLOW zullen we het dan ook moeten doen met de beschrijving van het project op de site van het evenement, die onder andere meldt: ‘We kunnen ongeveer dertig beelden per seconde waarnemen. De rest is onzeker. Door een aantal snel bewegende objecten ogenschijnlijk stil te laten staan door verschillende verlichtingsmethoden, maakt deze installatie ons bewust van deze onzekere waarneming van beweging en van de beperkingen in wat we feitelijk kunnen zien’.

Bij de installatie kwam in elk geval de nodige huisvlijt kijken. Op de vierde verdieping van het Hoofdgebouw liggen, verspreid over de werkruimte van de groep, vijftig uit elkaar gehaalde ventilatoren en tientallen pingpongballetjes. Maar hoe deze precies samenkomen in ‘Rigid Motion’, mag de kijker vanaf zaterdag zelf gaan ontdekken. De installatie bestaat uit een lichtprogramma van steeds drie minuten, dat wordt begeleid door rustige, elektronische muziek.

GLOW trok vorig jaar 520.000 bezoekers. Kijk hiervoor meer informatie.