Jan  Mengelers. Foto | Bart van Overbeeke

Jan Mengelers benoemd tot vicevoorzitter VSNU

Jan Mengelers, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e, is vandaag benoemd tot vicevoorzitter van de VSNU - de Vereniging van Universiteiten. De VSNU behartigt de belangen van de veertien Nederlandse universiteiten naar kabinet, overheid en maatschappelijke organisaties.

Mengelers volgt TU Delft-voorzitter Dirk Jan van den Berg op die met zijn vertrek bij de technische universiteit ook het vicevoorzitterschap van de VSNU heeft neergelegd. Mengelers zal het vicevoorzitterschap delen met Sibrand Poppema, voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen, die vandaag ook werd benoemd.

Vicevoorzitterschap
De vicevoorzitters zijn plaatsvervangend voorzitter van de vereniging. Ze bewaken de strategische koers en vertegenwoordigen samen met de VSNU-voorzitter de universiteiten in bestuurlijk overleg met bewindspersonen en andere stakeholders. De VSNU behartigt de belangen van de Nederlandse universiteiten door het faciliteren van debat, het ontwikkelen en uitdragen van gemeenschappelijke standpunten, het bijdragen aan reputatieverbetering van de universitaire sector en het maken van strategische keuzes om het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek in Nederland te versterken.

Vereerd
Mengelers laat weten 'vereerd' te zijn dat hij gevraagd is. "Zeker omdat ik pas relatief kort in functie ben als collegevoorzitter van de TU/e." Mengelers vindt zijn benoeming om meerdere redenen belangrijk. "Het is goed dat de technische universiteiten vertegenwoordigd zijn in het bestuur van de VSNU, zodat ze zijn aangesloten op de landelijke politiek en besluitvorming. Daarnaast zijn we als TU/e zo nog beter geïnformeerd en kunnen we meedenken en -praten over de toekomst van onderwijs, onderzoek en de positie van universiteiten in het algemeen."

Bron: Persteam TU/e