Het logo van Zephyr.

LoL-toernooi als kickoff voor nieuwe studentensportvereniging

De TU/e is een sportvereniging rijker. Studenten die in competitieverband willen gaan gamen, kunnen vanaf nu terecht bij de Eindhovense Studenten eSport Vereniging Zephyr. De oprichters hopen hiermee het imago van gamers te verbeteren. Als kick-off organiseren ze een League of Legends-toernooi in november, de finale is in het Gaslab.

Goed gamen vergt net zoveel tactiek en strategisch inzicht als een denksport, vinden Glen McLachlan en Jurjen Faber (beide tweedejaars student Psychology and Technology). Samen met Thijn Kolk (tweedejaars Industrial Design) richtten ze een eSportsvereniging op waar studenten kunnen wedstrijdgamen. Als naam kozen ze Zephyr, die met de betekenis ‘westenwind’ mag symboliseren dat er een frisse wind waait.

McLachlan: “Gamen is minder suf dan mensen vaak denken. Wij willen dat het niet meer wordt gezien als ‘net iets meer dan computerspelletjes spelen’. Naast strategie en tactiek komt er ook teamwork bij kijken. Het zijn vaardigheden die je kunt trainen.”

De directeur van het Studentensportcentrum, Wim Koch, hoefden ze niet te overtuigen; hij was meteen enthousiast toen de studenten langskwamen. Zephyr kreeg onderdak in het gebouw op sportpark De Hondsheuvels, waar twintig studenten terecht kunnen met hun eigen computer. Voorlopig is dat prima, maar Faber hoopt dat de ruimte binnenkort te klein is. “We beginnen met League of Legends, momenteel het meest gespeelde computerspel ter wereld. In de nabije toekomst zijn ook spellen als Counter Strike: Global Offensive en Hearthstone mogelijk. Daar zetten we commissies voor op.”

Het bestuur van Zephyr bestaat inmiddels uit zes studenten. Ze zijn net begonnen met de ledenwerving, maar het eerste toernooi staat al in de steigers. Dat begint op 9 november bij de deelnemers thuis. Online spelen zij in zestien teams van vijf personen enkele knock-outrondes. In het weekend erop, op 14 november, kunnen ze het Gaslab op het TU/e-terrein gebruiken. “Behalve dat dat een gezellige plek is, is daar ook ruimte voor publiek”, zegt McLachlan.

Ze verwachten dat het met de leden wel goed komt. “We hebben tijdens de Intro en bij de vertoning van de finale van het Europese zomerseizoen van League of Legends in de JT-bioscoop in Eindhoven wel vijftig mailadressen opgehaald van geïnteresseerde studenten.” De Facebookpagina is al door 177 personen geliked. “Zowel doorgewinterde gamers als beginners zijn welkom”, aldus Faber.