De nieuwe sporthoogleraar Steven Vos.

TU/e stelt sporthoogleraar aan

Het College van Bestuur heeft de Vlaming Steven Vos aangesteld als deeltijdhoogleraar in de nieuwe leerstoel ‘Design & Analysis of Intelligent Systems for Leisure Time Sports & Vitality’. De leerstoel die is ondergebracht bij Industrial Design, is gericht op het bevorderen van de volksgezondheid door het aanbieden van nieuwe slimme hulpmiddelen aan vooral minder geoefende sporters.

Steven Vos (1976) is sinds 2012 lector op het lectoraat ‘Move to Be’ bij Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. Daarnaast is hij onderzoeker aan de KU Leuven in de onderzoeksgroep Sport- & Bewegingsbeleid. Hij is sociaal psycholoog en promoveerde in Leuven in de bewegingswetenschappen. De aanstelling van Vos bij TU/e-faculteit Industrial Design sluit nauw aan bij de bestaande samenwerking tussen de TU/e en Fontys Sporthogeschool, laat Vos weten. Hij verwacht één dag per week op de TU/e aanwezig te zijn.

Op dit moment is er nog maar weinig kennis over het bewegings- en sportgedrag van relatief ongeoefende sporters, doordat sportonderzoek vaak gericht is op topsport. De nieuwe leerstoel van Vos richt zich juist op deze lacune, met als doel: mensen een leven lang duurzaam en verantwoord laten sporten en bewegen.

“Er komen steeds meer ongeoefende en fragiele sporters”, vertelt Aarnout Brombacher, decaan van de TU/e-faculteit Industrial Design. “Het is heel goed dat ze sporten, maar vaak doen ze het met weinig kennis van hun lichaam en de sporttechniek. Daardoor lopen ze vaak blessures op, of haken ze af.”

Tegelijkertijd is er steeds meer mogelijk op het gebied van metingen aan het lichaam. Denk aan goedkope hartslagmeters en bewegingssensoren in smartphones. Vos gaat samen met andere onderzoekers dat soort gegevens analyseren om kennis op te doen om juist beginnende sporters te helpen om beter te sporten. De focus ligt daarbij op sporten die mensen vaak individueel en buiten clubverband beoefenen, zoals hardlopen, zwemmen en wielrennen.

Het onderzoekswerk moet uiteindelijk leiden tot het ontwerp van effectieve, praktische en betaalbare sport-gadgets, -apparaatjes of -diensten, gebaseerd op grondige kennis van gedrag rond sport en beweging. Om zover te komen zullen hoogleraar Vos en zijn mede-onderzoekers onder meer gaan werken aan methoden om data over sportgedrag te verkrijgen en analyseren. Denk aan data over hartslag, ademhaling, locatie (GPS), maar ook aan volautomatische beeldanalyse van zaken als houding, techniek, tempo en uitrusting.

Sport en vitaliteit is een relatief nieuw subthema van het TU/e-focusgebied Health. Sinds de start ervan, zo’n twee jaar geleden, zijn tien onderzoekers hiervoor aangetrokken, en dat aantal zal in de komende jaren groeien. De onderzoekers werken onder meer in het onderzoeksprogramma ‘Mine your own body’, een samenwerking tussen onder meer de TU/e, Fontys en Philips. Belangrijk is ook de samenwerking met het Data Science Centre van de TU/e, om uit de grote hoeveelheden data nieuwe inzichten op te doen.

Bron: Persteam TU/e