Gratis nieuwe koffie proeven komende twee weken

Van 4 tot en met 15 april kunnen TU/e-medewerkers en studenten kennismaken met de Segafredo koffie die vanaf 1 mei uit de nieuwe automaten van Maas International Group BV komt. Bij het Energy Forum in MetaForum wordt een proefautomaat geplaatst waaruit iedere dag tussen 10.00 en 14.00 u gratis consumpties worden verstrekt. Maas gaat geen nieuwe Cup-a-Soup automaten plaatsen.

Het is een idee van leverancier Maas om de nieuwe bonenkoffie van het merk Sagrafedo gratis te laten proeven in de maand voor ze alle warme drankautomaten van de TU/e gaat vervangen. Vanaf 1 mei heeft de universiteit automaten waarin de bonen ter plekke worden gemalen. De wachttijd wordt 5 seconden langer (30 seconden), de prijs blijft 45 cent. De kwaliteit gaat naar verwachting omhoog.

Wie in april bij de proefautomaat koffie haalt, doet er goed aan na het drinken onder het bekertje te kijken. Als daar een afbeelding op afgedrukt is, mag het bekertje bij de Studentshop ingewisseld worden voor een goodie bag van Maas. De automatenleverancier wil met deze actie het nieuwe contract vieren.

Voor 18 mei zijn de nieuwe automaten waarschijnlijk allemaal geplaatst. Monique Kuyck, hoofd Operational Services binnen DIZ: “Dat kan zo snel omdat alle aansluitingen er al liggen.”

Maas zal geen nieuwe Cup-a-Soup plaatsen. Kuyck: “De afgelopen jaren werden vanuit dertien automaten slechts rond de 15.000 Cup-a-Soup consumpties afgenomen, dat zijn er gemiddeld minder dan 25 per week per automaat. Dat past niet in TU/e’s duurzaamheidsbeleid. Deze afname staat namelijk niet in verhouding tot het energieverbruik van de automaat en het efficiënt gebruik van grondstoffen die nodig zijn voor de productie van de automaten. Een redelijk gebruik zou 250 consumpties per automaat per week zijn. Omdat dat niet haalbaar is, zal er geen alternatief gezocht worden voor de Cup-a-Soup automaten.”