STORM Wave baant zich een weg door de menigte op het 18 Septemberplein. Foto| Bart van Overbeeke

Spectaculaire start World Tour STORM

STORM Eindhoven is spectaculair begonnen aan de World Tour met de zelfontwikkelde elektrische tourmotor STORM Wave. Op een goed gevuld 18 Septemberplein in het centrum van Eindhoven startte collegevoorzitter Jan Mengelers deze middag symbolisch de klok. Over tachtig dagen, op 2 november, moeten de studenten weer terug zijn. Tijdens de eerste dag rijdt het team naar München, waar ze op de plaatselijke TU gaan opladen.

Hoewel de presentatie gepland stond voor twaalf uur 's middags, liet ironisch genoeg de techniek het team in de steek. Toen veertig minuten later het team uiteindelijk begon aan de presentatie, legde pr-man Bas Verkaik aan het toegestroomde publiek uit dat het team een groter doel voor ogen heeft dan enkel het voltooien van de race en dat de motor slechts een middel is om dat te bereiken.

Onderweg zullen de studenten verschillende evenementen aandoen waaronder drie handelsmissies vallen en waarbij meer dan 35 universiteiten worden bezocht om de motor te kunnen opladen en de boodschap van STORM over te brengen. Zo laten de studenten iedereen op de wereld zien hoe gaaf elektrisch rijden kan zijn, aldus het team.

Ook ambassadeurs Jan Peter Balkenende, presentator Rick Nieman en collegevoorzitter Jan Mengelers kwamen aan het woord. Een enthousiaste oud-premier Balkenende roemde de boodschap van STORM: “Zij leveren een bijdrage aan de nieuwe wereld.” Nieman sprak over het geweldige doorzettingsvermogen van het team: “Fenomenaal wat ze hebben gepresteerd! Het is met horten en stoten begonnen, maar het is enorm knap dat het ze is gelukt om de motor op tijd af te hebben.”

Nieman bekende met spijt dat hij niet zelf de mogelijkheid heeft om het team tijdens de tour te bezoeken, maar dat hij ze wel op de voet gaat volgen. “Als dit ze lukt en ze kunnen het ook commercieel verder uitrollen, dan heeft elektrisch motorrijden een grote toekomst”, vertelde Nieman aan Cursor.

Jan Mengelers sloot het rijtje af en gaf in zijn speech wel toe dat er nogal wat werd gevraagd van zijn universiteit voorafgaand aan de World Tour. “Ik ben daar ontzettend trots op, dat gevoel kunnen we als bestuur niet onderdrukken, maar daar maken de teams ook soms misbruik van. Je voelt je af en toe als een vader die zijn kinderen op reis ziet gaan. Alles is geregeld en je rijdt ze naar het vliegveld en dan zeggen ze: Oh, by the way, pa ik heb niks op de bank staan. Heb je nog een paar duizend euro om op pad te kunnen?”

Mengelers sloot af door te benadrukken dat het ongelofelijk belangrijk is dat het team weer veilig terugkomt: “Dat vraag ik namens alle ouders, medewerkers en familie hier aanwezig.”

Een van de aanwezige ouders was TU/e-hoogleraar Automotive Maarten Steinbuch, vandaag boven alles vader van teamlid Yuri Steinbuch. “Ik vind het wel heel spannend ja. Vooral het stuk in Oost-Europa en bij Turkije. Als ze daar voorbij zijn, heb ik er wel vertrouwen in.” Daarnaast benadrukte Steinbuch heel erg onder de indruk te zijn van de pr-prestaties van het team.

“De publiciteit voor onze universiteit hiermee is gewoon geweldig en daar hoeven we bijna niets voor te doen als organisatie. Ontzettend knap dat die jonge mensen dat kunnen doen, diep respect daarvoor. Bijna al onze teams zijn creatief en bedenken nieuwe dingen, ik zie veel meer creativiteit dan bij andere universiteiten en daar ben ik enorm trots op", aldus Steinbuch.

Laurens Kusters is de rijder die de eerste meters zal maken met Wave tijdens de World Tour. Hoewel hij het heel spannend vindt kijkt hij er ook naar uit. “Ik ben vooral benieuwd naar het stuk als we Europa uit zijn. Daar ben ik nog nooit geweest en dat lijkt me heel erg leuk.”

Yorick Heidema, student Technische Bedrijfskunde, is een van de andere aangewezen motorrijders en heeft zelf ongeveer tweehonderd kilometer afgelegd op STORM Wave. Heidema vertelt dat de motor de beoogde actieradius lijkt te gaan halen. “We hebben afgelopen week 180 kilometer gereden en toen was hij nog niet eens half leeg.”

Ook de rijbaarheid van de motor valt niet tegen. Heidema: “Hij is wel zwaarder dan mijn eigen motorfiets maar desalniettemin rijdt hij super lekker.” Heidema heeft al meer dan 12.000 kilometer afgelegd in de afgelopen half jaar als voorbereiding op de reis.

De studenten zijn via een livedashboard te volgen.