STORM over wereldreis: “Natúúrlijk gaat er iets gebeuren”. Foto | Rien Meulman

STORM over wereldreis: “Natúúrlijk gaat er iets gebeuren”

De benodigde visa stromen binnen, de meeste oplaad- en slaapplekken zijn geregeld, de motor is zo goed als klaar voor de eerste RDW-keuring. De tachtigdaagse wereldreis van STORM Eindhoven, vanaf half augustus, komt met rasse schreden dichterbij. Donderdagmiddag presenteerde het team zijn definitieve elektrische toermotor waarmee het die uitdaging aangaat: Wave.

‘Even’ de diverse visa regelen - maar niet in het geval van dat deel van de reis dat Verenigde Staten heet. De toestemming kostte het voltallige team een dag in Amsterdam: “We komen eerder namelijk door Iran en dat is voor de VS een probleem”, vertelt Bas Verkaik, pr-man van STORM Eindhoven.

Verder gingen vier teamleden, in tweetallen, alvast uitvoerig op verkenning en regelden ze onder meer oplaad- en overnachtingslocaties in Centraal- en Oost-Azië. Want, zo leerden de studenten: je kunt honderd mailtjes sturen naar bijvoorbeeld universiteiten en andere instanties op de route, “maar dan krijg je eigenlijk nooit iets terug. Maar als je er eenmaal bént en vertelt wat je van plan bent, vinden ze het vaak helemaal geweldig”.

In rep en roer

Kazachstan is volgens Verkaik zelfs “een beetje in rep en roer” door de reis van de Eindhovense studenten. “Dit soort dingen gebéurt daar nooit. En in Turkmenistan is onze motor waarschijnlijk zelfs het eerste elektrische voertuig dat daar rijdt.” Op vier plekken (Istanbul, Shanghai en in het oosten en westen van de Verenigde Staten) staan handelsmissies gepland om elektrische mobiliteit te promoten, in samenwerking met onder andere Brainport, de provincie, lokale ambassades en het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Donderdag presenteerde het team op de High Tech Campus de definitieve motor waarmee het half augustus op pad gaat: Wave - de opvolger van Pulse. Voornaamste technische verbeteringen ten opzichte van het eerste prototype zijn een beter Battery Management System en een andere inverter. Verder is de voorvork twee keer zo dun (“daar wordt de motor mooier en lichter van”) en de koplamp een stuk groter, “beter in verhouding met de rest”.

Ondanks de verbeteringen en de nadrukkelijkere samenwerking met bedrijven en andere experts van de laatste maanden, is Verkaik ervan overtuigd dat het team zeker niet probleemloos de wereld rond zal rollen. “Het is niet zo dat we al twintig jaar ontwikkelingservaring hebben, eigenlijk is onze motor nog steeds een soort prototype. En we gaan een kleine dertigduizend kilometer rijden - dus natúúrlijk gaat er iets gebeuren.”

Daarom neemt het team ook twee complete motoren mee, plus een derde motor in onderdelen: “Het is fijn als je zo nodig direct dingen kunt vervangen. We hebben vijftien crisis engineers mee die snel kunnen schakelen”.

Verse batterijtjes

STORM moet tijdens zijn reis twee keer het water over. De karkassen van de motoren gaan hiervoor het vliegtuig in, de modulaire accupakketten reizen vooruit per boot. “We zijn hard bezig om meerdere pakketten te maken, zodat er na elke oversteek verse batterijtjes klaarliggen.”

Met een wereldreis van tachtig dagen en naar verwachting zo’n zeshonderd kilometer per dag te gaan, is de planning volgens Verkaik sowieso niet royaal. “Maar we proberen om de zoveel dagen een back-up-dag in te plannen.” STORM heeft geen teammanager; wel is volgens Verkaik voor de reis “een hele beslissingsstructuur” gevormd. Een aantal mensen neemt de dagelijkse leiding en enkele teamleden zijn aangewezen om beslissingen te nemen “op het moment dat we er niet uitkomen”.

De wereldreis start op zondag 14 augustus, waarvoor STORM een volgens Verkaik “kort en luchtig” programma in elkaar zet op het 18 Septemberplein in de binnenstad. Ook ambassadeurs Rick Nieman (tv-presentator), Jan Peter Balkenende (oud-premier) en Ionica Smeets (wiskundige) zijn erbij en houden een praatje. Verkaik hoopt, kijkend naar de gebruikelijke binnenstaddrukte op koopzondag, op “een paar duizend” bezoekers.

Thuisblijvers kunnen het team langs diverse kanalen volgen, onder meer via het ‘dashboard’ dat straks op de homepage van STORM prijkt. Afgelegde afstanden, blogs, posts, informatie over de batterijcellen die crowdfunders hebben gekocht - alle wetenswaardigheden rond de reis worden hier samengebracht.

Verkaik kijkt uit naar een zware, “maar vast ook geweldige” reis. “Ik denk dat we ook al heel wat bereikt hebben. We gaan laten zien dat het nu al mogelijk is om de wereld rond te rijden op het huidige energienetwerk, op een motor die feitelijk ontwikkeld is door een paar studentjes. Hopelijk kunnen we daar wereldwijd mensen mee inspireren.”