Sfeerbeeld van de STORM Wave uit Wenen.

STORM Wave kampt met materiaalpech

De studenten van STORM Eindhoven zijn de eerste dagen van hun wereldreis niet zonder kleerscheuren doorgekomen. STORM Wave, de motor waarmee het team in tachtig dagen rond de wereld wil gaan, kent de nodige problemen. Gisteren is een deel van het team vanuit Wenen met de motor in een busje teruggereden naar Stuttgart om daar de aanhoudende problemen met de inverter op te lossen. Alles is op alles gezet om de tocht vandaag weer te kunnen voortzetten.

Afgelopen zondag vertrok het team nog onder grote publieke belangstelling vanaf het 18 Septemberplein voor de eerste etappe van 691 kilometer richting München. Die eerste rit bezorgde het team echter al direct een zware uitdaging. Met nog ongeveer tweehonderd kilometer te gaan, gaf de inverter - de koppeling tussen batterij en de motor - er de brui aan. Vervolgens besloot het team om de motor in een begeleidend busje te laden en op die manier de laatste kilometers richting de TU van München af te leggen.

Na intensief sleutelen in de vroege uurtjes van maandag leek men een oplossing voor het probleem te hebben gevonden en verwachtte men na een evenement op de universiteit de reis te kunnen voortzetten naar Wenen. Het duurde echter niet lang voordat dezelfde problemen opnieuw optraden.

Woordvoerder Bas Verkaik vertelt dat het team zware dagen achter de rug heeft, maar dat er nog geen man overboord is. “Natuurlijk kan het beter, maar voor ons is het belangrijkste dat we de evenementen af kunnen gaan, dat is het hoofddoel”, aldus Verkaik. Het feit dat hiermee de reis rond de wereld in tachtig dagen niet volledig op de motor kan worden afgelegd, schaadt volgens hem de missie van het team niet.

Het team heeft er niet over getwijfeld om, toen de motor eenmaal weer werkte, weer terug te gaan naar de plek waar hij uitviel. Verkaik: “Nee, dat was eigenlijk geen optie voor ons. Wij moeten ervoor zorgen dat we op tijd aankomen en ons verhaal kunnen vertellen.”

Om de motor te repareren reisde een deel van het team op dinsdag af naar Unitek, de leverancier van de inverter, die in Stuttgart zit. Daar hoopte men tot een definitieve oplossing te komen. Hiermee loopt het team al een dag vertraging op, maar hier was ruimte voor, verklaart Verkaik. “We moeten hierdoor een bufferdag opnemen, die we eigenlijk hadden gepland voor ons verblijf in Istanbul. Dat is jammer, maar zo kunnen we niet verder.”

De deelnemers die zorgen voor de oplaadpunten verderop in het traject zijn inmiddels op de hoogte gesteld van de vertraging en volgens het team levert dat geen problemen op. Vandaag hoopt het team de reis weer voort te zetten naar het Roemeense Timisoara. Via facebook liet het team weten klaar te zijn voor deze tocht van vijfhonderd kilometer.

Mia Jelsma, coördinator Studententeams, vindt het belangrijk dat het team ervoor zorgt dat de motor weer gaat rijden en blijft rijden. Jelsma: “Het moet gewoon opgelost worden. Als het niet opgelost wordt, zullen we echt moeten kijken van ‘hoe nu verder?'”

Jelsma geeft aan dat het hele Smart Mobility-team meeleeft met de studenten. “We maken ons wel een beetje zorgen. Nu ze op bekend terrein zijn kunnen ze gelukkig nog terecht bij de leverancier. We zijn dan ook heel blij met de steun van de fabrikant.”

Jelsma wil niet teveel op de zaken vooruit lopen, maar laat wel weten dat er iets moet gebeuren als de problemen aanhouden. "Als blijkt dat beide motoren niet hun werk kunnen doen om de wereld te laten zien dat je deze afstanden kunt afleggen, moet je gewoon concluderen dat het niet gelukt is, terugkomen en het over een jaar opnieuw proberen."

Dat beseft het team volgens haar ook. "Ik wil ze heel graag de kans geven te bewijzen dat ze dit kunnen.” Toch kwamen de strubbelingen voor Jelsma niet als een complete verrassing. “Ook bij het Solar Team ging op dag één van alles mis. Dus als ze dit kunnen oplossen, hebben ze echt bewezen dat ze iets kunnen.” Maar, zo stelt Jelsma, dat betekent niet dat er veel marge is voor het team. “Vandaag is het gewoon D-Day. We hopen gewoon dat het goedkomt!”