INTRO 2016 | Cultuur snuiven in De Bunker

Hoe maak je kennis met Spaanse volksmuziek? Tijdens de Intro natuurlijk door zo snel mogelijk op je knieën - en zonder handen - een bordje met het traditionele Spaanse nagerecht ‘flan’ leeg te eten. Vonden ze bij Tuna Ciudad de Luz, tenminste. Deze en vele andere cultuurverenigingen presenteerden zich woensdag in De Bunker.

Hoofdschuddend slaat de Turkse Sultan Cetin Ozturk de uitnodiging af om deel te nemen aan de ‘eetrace’ van de Tuna. Echter niet omdat ze dit soort studentikoze spellen niet kan waarderen, vertelt de aankomend masterstudente Building Physics and Services. “Ik vind al die spellen juist hartstikke leuk; het voelt alsof ik terugkeer naar mijn kindertijd”, lacht ze. Dat ze niet meedoet heeft meer te maken met de voorgaande avond.  “Toen heb ik iets meer bier gedronken dan misschien goed was; daardoor heb ik nu nergens trek in.” Ze heeft de afgelopen jaren gewerkt, verklaart ze haar kater nader. “Ik moet waarschijnlijk gewoon weer even wennen aan het studentenleven.”

Bij film- en fotografievereniging Dekate Mousa mag iedereen gratis op de foto. Voor een groen scherm, zodat ze ter plekke in een situatie naar keuze geshopt kan worden: met Chippendales op de achtergrond, in de Eindhovense zonnewagen Stella Lux, of op een surfplank. Dennis van de Ven van Dekate Mousa legt uit dat digitale nabewerking tegenwoordig een belangrijke activiteit is bij de vereniging. “Maar we doen ook nog aan analoge fotografie hoor.” Met een paar muisklikken positioneert hij de verslaggever in een speelgoedvliegtuigje boven de TU/e-campus, waarna de foto direct wordt afgedrukt - en op internet gezet. De ‘green screen’ heeft wel een nadeel: van twee introgangers met groene T-shirts verschijnen alleen de hoofden op het scherm. En de witte logo’s met ‘Super Mario Student Life’ van studievereniging GEWIS…

De Knights of the Kitchen Table vormen een bont gezelschap van liefhebbers van rollenspellen. In tien minuten worden de bezoekende nuldejaars ondergedompeld in de fantasiewereld van de ‘Knights’. Spelleider Remy van Brussel voorziet elke deelnemer van een fictieve naam en dito eigenschappen. “Stel je nu voor dat je op een cruiseschip bent met zombies aan boord, dat op het punt staat te zinken.” Hoe enthousiast en creatief de studenten het spel meespelen verschilt per groep, vertelt Van Brussel – in het dagelijks leven student Psychology & Technology. “De eerste groep van vandaag was wat stijfjes, maar je merkt dat je maar één enthousiasteling nodig hebt om de rest mee te slepen.”