Nieuwe Energy-community laagdrempelig, maar niet vrijblijvend

Team Energy lanceerde woensdagavond, tijdens een van zijn Energy Cafés, officieel zijn ‘energy community’. Het team hoopt studenten hiermee op een laagdrempelige manier aan te sporen zich te gaan verdiepen in energievraagstukken, om later hopelijk ook bestuurlijk of organisatorisch actief te worden voor Team Energy.

De energietransitie helpen versnellen en onderwijs, studenten en bedrijfsleven hiervoor samenbrengen - dat is het doel van Team Energy. Want veel studenten zijn in het brede onderwerp dat ‘energie’ heet geïnteresseerd, vertelde Rein Westerdijk van het team afgelopen voorjaar al. “Maar ze zien vaak niet meteen welke kansen en mogelijkheden er voor hen liggen, ook binnen de TU/e.”

Om het team en daarmee het draagvlak aan de universiteit te vergroten, is Team Energy onlangs een ‘community’ gestart. “Eerst kon je eigenlijk alleen lid worden van het team als je ook bestuurs- of commissiewerk ging doen”, vertelt Patty Viguurs (masterstudente Energy Technology) van het team. Met zijn community wil het team de mogelijke drempel wat verlagen en studenten de kans geven om eerst als lid wat rond te neuzen, alvorens te besluiten mogelijk actiever te worden binnen Team Energy. Viguurs mikt op een community met zo’n dertig leden, liefst ook enkele eerstejaars die zich voor meerdere jaren zouden willen inzetten

Maar ‘laagdrempelig’ wil niet per se ook zeggen ‘vrijblijvend’, benadrukt de studente: “Niets is verplicht, maar we verwachten wel van leden dat ze bijvoorbeeld naar evenementen komen en deelnemen aan workshops, om op die manier een band met het team op te bouwen en ook inhoudelijk echt iets toe te voegen en op te pikken”.

Team Energy organiseert meerdere evenementen per jaar, waaronder een handvol Energy Cafés (waarin samen met bedrijven over energie-cases wordt gebrainstormd), het congres Energy Now en de Energy Challenge.

Bright Lab

Vlak na de zomer ging ook Bright Lab van start (dat eerder Energy Catalyst werd genoemd), waar studenten ruimte en ondersteuning krijgen om hun ideeën op het gebied van energie uit te werken. Op dit moment zijn hier, op de eerste verdieping van het Multimediapaviljoen, vijf prille startups en twee groepen honors-studenten aan het werk.

Volgens Bright Lab-voorzitter Rein Westerdijk richten ze zich op de meest uiteenlopende energievraagstukken, van energie in combinatie met fietsmobiliteit en vernieuwende duurzame woningen (met het voornemen deze te gaan realiseren op het TU/e-terrein) tot het schieten van gaten in het wolkendek om de zon daar te laten schijnen waar nodig. “Bright Lab wil dergelijke projecten, ook reeds bestaande, verbinden zodat ze zich ook aan elkaar kunnen optrekken”, aldus Westerdijk.

Op dit moment lopen bij Bright Lab een kleine dertig mensen in en uit, “maar we zijn echt nog groeiende. Vrijdag is onze eerste interne bijeenkomst en in februari openen we pas officieel. Dan gaan we onszelf ook actief onder de aandacht brengen bij het bedrijfsleven. Uiteindelijk willen we, in overleg met uiteenlopende partners, komen tot een compleet ontwikkelingsecosysteem voor de stad.”

Wie ook wil aanhaken of meer wil weten over (de community van) Team Energy, mag zich melden.