Tweede Energy Now inspireert student en bedrijf

Studenten en bedrijven samen laten filosoferen over het oplossen van het energieprobleem - dat beoogt Energy Now. Team Energy aan de TU/e hield het congres dinsdag voor de tweede keer; Cursor deed in het Auditorium een poging om een steentje bij te dragen.

De omgeving van de Blauwe Zaal is dinsdag gevuld met bedrijven die het congres ondersteunen. Als de ochtend vordert, stromen ook de studenten binnen. Zo’n tweehonderdzeventig studenten en professoren bezoeken het congres om te leren, te praten en mee te denken over hoe-nu-verder met onze energie.

Zowel de ochtend als middag start met een aantal lezingen en wordt afgesloten met zogenoemde breakout-sessies, waarin wordt getracht de groepen deelnemers aan het denken te zetten over verschillende thema’s. 'Innovating towards zero' staat vandaag centraal.

Dagvoorzitter Lieven Scheire en Len Wismeyer, voorzitter van de organisatie van Energy Now, openen het congres. Scheire (een fysicus, maar vooral komediant en televisiemaker) vertelt in een anekdote over hoe hij met een zonnekoker, zonder gebruik van fossiele brandstoffen, maaltijden kan klaarmaken en benadrukt hoe relevant dit is voor gebieden in de derde wereld. De Vlaming laat echter wel weten dat frieten bakken op dit ietwat instabiele apparaat wellicht niet het beste idee is.

Wismeyer vertelt hoe het idee voor Energy Now is ontstaan: “Ooit begon Team Energy met een aantal studenten die zich in de kroeg afvroegen waarom ze het energieprobleem niet konden oplossen. Zij begonnen met de organisatie van lunchlezingen, om studenten zo iets meer bij te brengen over het probleem. Vervolgens werden ze ook aangezet om erover na te denken tijdens de Energy Cafés. Tenslotte verzonnen we de Energy Challenge om ook daadwerkelijk problemen op te lossen. We vonden dat het tijd werd om al die zaken bij elkaar te brengen op één dag, tijdens Energy Now.”

Thijs Aarten van het energieconsultancybedrijf Ecofys onderstreept tijdens zijn lezing dat er een hoop zal moeten gebeuren op energiegebied om het klimaatdoel van minder dan 2,0 graden opwarming van de aarde te behalen: “We moeten ons altijd blijven afvragen of we wel genoeg doen”. De consultant benadrukt ook dat het congres hieraan een belangrijke bijdrage kan leveren en dat dit de juiste manier is om oplossingen te vinden: “Het is mogelijk om onder de 1,5 graden opwarming te blijven, maar dan zullen we het wel met z’n allen sámen moeten doen”.

Na de presentaties starten de eerste breakout-sessies, waarin de deelnemers worden geprikkeld om mee te denken over energie-oplossingen binnen de thema’s Smart Grids, Micro Grids, Sustainable Industries, Green Architecture, Gas in the Built Environment en Offshore Wind Power. Cursor schuift aan bij de Smart Grid-sessie.

Voor het blok gezet met lego

Deelnemers schuiven aan bij een tafel waarop een hele berg legosteentjes ligt en krijgen in eerste instantie verschillende bouwopdrachten. De technische studenten worden voor het blok gezet; dit werkt stimulerend voor de hersenen, zo wordt ons uitgelegd. Dit ondervinden we zelf ook. Probeer maar eens uit een stapel onbeduidende legoblokjes binnen een minuut een zelfportret te verwerven en hierover uitleg te geven. Je bent meteen de weg kwijt, maar hervindt jezelf alweer binnen enkele minuten, op een ander manier dan je zou verwachten. Uiteindelijk werkt men, ieder op zijn eigen manier, aan een toekomstvisie in legostenen.

Charlotte van der Sommen, afstuderend bij Industrial Design, vermaakt zich uitstekend tijdens het congres, mede georganiseer door InnoEnergy. “Mijn afstudeeropdracht gaat over energie, dus dan vind ik ook wel dat ik hier aanwezig moet zijn. Bovendien zit ik nu een beetje vast en kom ik vaak dezelfde dingen tegen. Zo’n congres werkt dan heel prikkelend, levert weer nieuwe inzichten op en laat je op een andere manier kijken.”