TU/e-studente Celina (links) met Caimin uit Ierland en de Amerikaanse Abigail.

Buitenlandse studiekiezers neuzen bij Engelstalige bachelors

Steeds meer bacheloropleidingen aan de TU/e zijn Engelstalig - en dat zorgt onder meer voor een groeiende groep buitenlandse belangstellenden. Bij Bouwkunde telde de meeloopdag dinsdag onder anderen een Ierse en Amerikaanse studiekiezer.

Vooruit, de Amerikaanse Abigail Stanley woont vanwege haar vaders werk al ruim anderhalf jaar in Nederland. Maar haar familie gaat in de zomer van 2017 terug naar de VS en dan hoopt zij net aan haar studentenleven te beginnen - misschien wel in Eindhoven. "Amerikaanse opleidingen in deze richting en op dit niveau kosten soms wel vijftigduizend dollar per jaar of meer. Bovendien heb ik vanuit hier veel meer mogelijkheden om bijvoorbeeld door Europa te reizen, om méér te zien en mee te maken dan in Amerika. Veel anderen klappen misschien dicht onder nieuwe omstandigheden, maar ik hou er juist van om nieuwe ervaringen op te doen."

De TU/e bleek vanaf haar huidige Limburgse stek de dichtstbijzijnde universiteit met - sinds kort - een Engelstalige bouwkunde-bachelor. Een dikke plus in de ogen van de Amerikaanse: "Ik begrijp wel een beetje Nederlands, de menukaart in een restaurant kan ik wel lezen. Maar om bijvoorbeeld colleges in het Nederlands te volgen, zoals ik in Delft zou moeten doen, dat is een ander verhaal. Bovendien is het handig om bijvoorbeeld vaktermen juist in het Engels te leren, met het oog op je latere communicatie met vakgenoten van over de hele wereld."

Abigail trekt vandaag, onder begeleiding van TU/e-studente Celina van den Bank, op met de uit Ierland afkomstige Caimin Muldoon. Voor hem is Nederland ook niet helemaal nieuw: "Mijn moeder is Nederlandse en ik heb veel familie in Nederland. Ik dacht: misschien moet ik dáár eens gaan kijken als ik wil gaan studeren".

Een paar weken terug bezocht hij al de open dagen van de TU/e, dinsdag doorliep hij de meeloopdag bij Bouwkunde, vandaag kijkt hij rond bij Industrial Design. "Het zou toch een grote stap zijn om vanaf augustus of september hier te komen studeren. Dan wil ik ook echt een goed beeld hebben van bijvoorbeeld de colleges hier en hoe een dag als student er hier uitziet." Eerder ging hij ook al neuzen in Delft, "maar daar zijn maar twee bacheloropleidingen in het Engels en die spraken me uiteindelijk toch niet zo aan".

Abigail en Caimin zijn beiden enthousiast over de TU/e, over Eindhoven en Nederland. "De hele sfeer en de openheid zijn vergelijkbaar met Amerikaanse campussen. De campus is bovendien in de stad, maar staat toch op zichzelf. Dat vind ik prettig", zegt Abigail, die eerder ook de technische universiteit in het Duitse Aken bezocht, maar daar onder meer afhaakte op de versnippering van de universiteit over de hele stad.

Caimin: "Nederlanders zijn vriendelijker dan Ieren. Bovendien is alles en iedereen hier veel gestructureerder. In Ierland zijn mensen vaak heel relaxed over studeren; ze kunnen drie jaar compleet verlummelen en het laatste jaar opeens heel hard gaan werken. Hier kun je serieus studeren en tegelijkertijd plezier maken tijdens je hele studietijd."

Bouwkundestudente Celina begeleidde al eerder 'meelopers' aan haar faculteit, maar heeft dinsdag voor het eerst alleen twee buitenlandse gasten onder haar hoede. Heel andere vragen dan Nederlandse studiekiezers stellen ze volgens haar niet, "ze willen toch vooral allemaal weten wat je zoal doet als student en hoe je dagen er uitzien". Celina hoopt daarnaast vooral over te brengen "dat de TU/e een relaxte en kleinschalige universiteit is. Mensen hebben hier aandacht voor je en dat is fijn".

Communicatiemedewerkster Angelique Kanters van de faculteit Bouwkunde vertelt dat er sinds vorig jaar "flink reclame" is gemaakt voor de Engelstalige bachelor. Volgens haar is de nieuwe voertaal een groot voordeel voor toekomstig ingenieurs, van wie een aanzienlijk deel in het buitenland gaat werken of anderszins in internationale omgevingen - bij bijvoorbeeld grote bedrijven - belandt. Daarvoor moest wel het Engels van docenten worden opgevijzeld en het gebruikte lesmateriaal worden herzien. "Voorheen gebruikten docenten veel zelfgeschreven dictaten, vaak eigen vertalingen van Engelse boeken. Dat is nu niet meer nodig."

Los van die voorbereiding op het werken in een internationale omgeving blijkt de overstap naar Engelstalige bachelors nu dus ook te zorgen voor de komst van studenten van over de grens: bij Bouwkunde gingen er dit collegejaar al zestien van start in de bachelor. "Vanochtend kreeg ik nog een mail van iemand uit Suriname die hier in september wil komen meelopen", vertelt Kanters.

De vaak veel hogere collegegelden in andere landen zijn volgens haar voor veel studiekiezers een belangrijke reden om bijvoorbeeld eens in Nederland te komen neuzen. De TU/e profiteert daarbij volgens haar nadrukkelijk van de nabijheid van Eindhoven Airport: "Mensen komen voor weinig geld gewoon even op en neer met Ryanair".