Projectleider Arno Pronk houdt op 13 februari toespraak bij afsluitend feest in Juuka.

IJsbouwer Pronk richt blik op China en Japan

Universitair docent Arno Pronk, projectleider van de ijsbouwactiviteiten in het Finse Juuka, ziet ijsfestivals in China en Japan als mogelijke podia voor een toekomstig project. Het studententeam dat daarmee aan de slag gaat, moet dan wel multidisciplinair zijn samengesteld. Begin april bij de reünie van het onlangs beëindigde ijsbrugproject, maakt hij de plannen voor 2017 bekend.

Het bouwen van een tachtig meter lange brug met gebruikmaking van ijs versterkt met papiervezels lukte dit jaar niet. Te hoge temperaturen blokkeerden in het Finse Juuka de poging om een vrije overspanning van vijftig meter te voltooien. Met het scheuren van de ballon die de ijsmassa moest ondersteunen, kwam op 8 februari een einde aan dit ambitieuze project.

Pronk noemt het nog steeds “een heel mooi project, waarbij dit jaar veel verschillende groepen studenten actief zijn geweest en waar we voor 190 mensen ook een goed symposium hebben georganiseerd”. Naast studenten van de faculteit Bouwkunde waren er ook studenten van het Summa College, Fontys en SintLukas bij betrokken en tevens was er inbreng vanuit buitenlandse universiteiten, zoals onder meer vanuit Gent, Leuven en Bath.

Al drie jaar op rij leveren te hoge temperaturen in Juuka de ijsbouwers problemen op. Dat roept de vraag op of dit Finse plaatsje wel de meest geschikte locatie is. Pronk: “De ondersteuning door het plaatselijke bestuur, het bedrijfsleven en de bevolking is uitstekend. Dat vind je niet overal. Juuka is -met alle respect- een beetje het Oude Pekela van Finland, dus voor die mensen is onze jaarlijkse aanwezigheid een hele happening. Maar we zouden toch wat minder afhankelijk moeten zijn van de weersomstandigheden.”

Een zeventig meter diepe steengroeve bij Juuka zou volgens Pronk op dat vlak een alternatief kunnen zijn. “Daar zouden we vooraf al een grote constructie van kabels in kunnen aanbrengen. Als het dan een periode echt streng gaat vriezen, kun je langs die kabels water laten stromen, waarmee je enorme ijskristallen kunt vormen. Hierover zijn we in gesprek met de Finnen.”

Maar Pronk richt de blik ook verder over de grens. “We kijken naar grote ijsfestivals in het Verre Oosten, zoals het International Ice & Snow Festival in het Noord-Chinese Harbin of het Sapporo Snow Festival op het Japanse eiland Hokkaido. Plaatsen die een stuk verder weg liggen, waarbij de voorbereidingen een stuk complexer zullen zijn en waarbij de organisatie dan niet alleen nog door de faculteit Bouwkunde getrokken kan worden."

Pronk hoopt dat voor een dergelijk ijsproject een multidisciplinair studententeam is samen te stellen. "Daar kunnen studenten uit allerlei opleidingen zich bij aansluiten." Als begin april de reünie zal plaatsvinden met de groep die de afgelopen zeven weken actief geweest is met het ijsbrugproject in Juuka, verwacht Pronk de plannen voor 2017 bekend te kunnen maken.

Wie interesse heeft voor een toekomstig ijsproject kan zich aanmelden bij Arno Pronk (a.d.c.pronk@bwk.tue.nl), of via de site structuralice.com