KNAW-president Jose van Dijck wordt bijgepraat door rector Frank Baaijens. Rechts collegevoorzitter Jan Mengelers. Foto | Bart van Overbeeke

Op bezoek in de TU/e-cadeauwinkel

Kunsthartkleppen, zonnewagens en operatierobots vormden het menu dat José van Dijck gistermiddag voorgeschoteld kreeg door het College van Bestuur. De president van de KNAW bezocht met haar algemeen directeur Mieke Zaanen de TU/e in het kader van een kennismakingsronde langs alle universiteiten.

Na een rondleiding in Ceres door ICMS-directeur Bert Meijer en een kennismaking met rector Frank Baaijens en collegevoorzitter Jan Mengelers, werd het bezoek in de witte labjassen gehesen voor een bezoekje aan het ‘cel-lab’. De rector, zichtbaar in zijn element in zijn ‘eigen’ laboratorium, vertelde over de kunstmatige hartkleppen die daar worden ontwikkeld. De getoonde stent deed de in Boxtel geboren Van Dijck denken aan een carnavalsmuts, merkte ze geheel in de sfeer van het jaargetijde op.

Gelukkig bleek Van Dijck, sinds vorig jaar mei de baas van de KNAW, ook inhoudelijk geïnteresseerd in de technische hoogstandjes die ze te zien kreeg. Na de hartkleppen volgde Stella Lux in het Automotive Lab, een locatie die de Amsterdamse hoogleraar Vergelijkende Mediastudies herkende van de tv-optredens van TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch rond het dieselschandaal bij Volkswagen. Of de KNAW ook met haar logo op de zonnewagen van Solar Team Eindhoven wilde? Nee, want Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen is geen financier, legde Van Dijck uit.

Op de vraag wat haar het meest is opgevallen aan de TU/e, hoeft ze niet lang na te denken. “De nadruk op interdisciplinariteit”, zegt de KNAW-president. “Vanmorgen zijn we bij ASML geweest, en ook daar werd benadrukt dat interdisciplinair onderzoek de toekomst heeft, dus dat sluit goed op elkaar aan.” Haar bezoek aan de TU/e is onderdeel van een kennismakingsronde langs alle Nederlandse universiteiten. Binnen een jaar na haar aantreden wil zij ze allemaal hebben bezocht; een hele uitdaging, zeker in combinatie met bezoekjes aan alle vijftien KNAW-instituten die ook op het programma stonden. Maar leuk vindt ze het wel. “Het is alsof je in een cadeauwinkel rondloopt.”

De rondleiding wordt afgesloten met een bezoek aan het roboticalab, waar de oog-  en microchirurgierobots van de respectievelijke spin-offs PRECEYES  en MicroSure worden gedemonstreerd. Dat met de apparatuur van MicroSure millimeterdunne bloedvaatjes aan elkaar kunnen worden gehecht, wat nieuwe mogelijkheden opent voor bijvoorbeeld borstherstellende operaties, maakt zichtbaar indruk op de delegatie van de KNAW.

Na afloop laat rector Baaijens weten dat de TU/e graag een ingenieursdivisie zou zien binnen de KNAW. “De ingenieurswetenschappen zijn onvoldoende breed vertegenwoordigd”, zegt hij. “Er is wel een sectie Technische Wetenschappen, maar je ziet dat onderzoekers uit de werktuigbouwkunde, elektrotechniek en bouwkunde nu eigenlijk niet zijn vertegenwoordigd binnen de KNAW. Dat zouden we uiteraard graag anders zien.”