Batavierenrace 2015

Minder teams uit Eindhoven naar Batavierenrace

Tweeëntwintig teams uit Eindhoven hebben zich dit jaar ingeschreven voor de Batavierenrace. Twee van deze teams zijn nog niet compleet en doordat er dit jaar voor het eerst werd geloot voor het algemeen klassement, staan er nog drie op de reservelijst. Vorig jaar waren er meer inschrijvingen vanuit Eindhoven: dertig teams waarvan er uiteindelijk vierentwintig hebben meegedaan.

De Batavierenrace vindt plaats op 23 april, in het weekend van het Dream & Dare Festival van de jarige TU/e. Toch heeft deze samenloop weinig invloed gehad op de inschrijvingen vanuit Eindhoven, denkt Emma Munnig Schmidt, commissielid van de Batavierenrace en voorzitter van de Eindhovense sportkoepel ESSF. “TU/e-studenten willen natuurlijk ook graag de verjaardag van de universiteit vieren, maar de race is voor velen een belangrijk terugkomend evenement.” Volgens haar zullen studenten daarom eerder voorrang geven aan de estafetteloop.

Omdat de beschikbare plekken vorig jaar binnen twintig minuten waren vergeven, besloot de organisatie om ze dit jaar via een loting te verdelen. De loting bestaat uit drie fases, waarbij teams die vaker hebben meegedaan, meer kans maken. Uitgelote teams komen op de reservelijst. De loting geldt overigens niet voor de teams binnen de universiteitscompetitie; daar mag één team per stad aan meedoen.

Vanuit de ESSF doen twee teams mee: het TU/e-Fontys-team en Team Eindhoven, die beide al een aantal jaren meedraaien - en niet zonder succes, vertelt Emma Munnig Schmidt. Het TU/e-Fontys-team werd in 2003 eerste in de universiteitscompetitie, Team Eindhoven noteerde in 2013 zijn hoogste positie: de vierde plaats in het algemeen klassement.

“In 2015 hebben beide teams helaas geen podiumplaats weten te bemachtigen, maar dat zorgt er alleen maar voor dat we éxtra gemotiveerd zijn dit jaar”, laat Munnig Schmidt weten. De overige twintig Eindhovense teams die gaan meedoen, komen voort uit verschillende verenigingen en disputen.

Het TU/e-Fontys-team en Team Eindhoven kunnen nog lopers gebruiken. Om je te kwalificeren voor een van beide ploegen, moet je meedoen met de vijf of tien kilometer tijdens de Sportplein Eindhoven Dommelloop. Deze loop, georganiseerd door studentenatletiekvereniging Asterix, vindt plaats op donderdag 31 maart. Kijk op de site voor meer informatie en inschrijving voor het TU/e-Fontys-team en Team Eindhoven.