Bank opent pop-upfiliaal op TU/e-terrein

In MetaForum komt in augustus en september een pop-upvestiging van de Rabobank. De bank wil daarmee vooral tegemoetkomen aan de grote behoefte van buitenlandse nieuwkomers aan de TU/e, maar ook andere studenten en medewerkers zijn welkom met vragen.

De Rabobank neemt al jaren deel aan de jaarlijkse Registration Day van de TU/e, dit jaar op 9 augustus, waarop buitenlandse nieuwkomers allerlei praktische en formele zaken kunnen regelen. Studenten uit eigen land hebben hun bankzaken meestal al geregeld voordat ze gaan studeren, aldus woordvoerster Caroline van Zeeland van Rabobank Eindhoven-Veldhoven, maar voor buitenlandse studenten ligt dat anders. Dit terwijl ze liefst wel direct een actieve bankrekening nodig hebben om ándere belangrijke zaken te kunnen regelen, van hun kamerhuur tot het afsluiten van een telefoonabonnement.

Probleem op de Registration Day zijn de volgens Van Zeeland de “enorme wachtrijen” bij de Rabo-balie, die op één dag een paar honderd (potentiële) klanten poogt te bedienen. Alternatief is dat studenten die daar die dag geen tijd voor (of zin in) hebben, naar het kantoor komen - maar ook daar leidt dit volgens de woordvoerster weer tot de nodige drukte en daarmee mogelijke hinder voor ándere klanten.

Daar komt bij, zo vertelt Van Zeeland, dat de TU/e nadrukkelijk heeft aangegeven haar vaste bancaire partner op eigen campus wel wat vaker te willen zíen. “Hoe komen we tot een win-win?, was de vraag.”

De bank hoopt een eerste oplossing te vinden in het openen van een pop-upfiliaal in MetaForum, van 11 augustus tot 30 september. De vestiging is in eerste instantie bedoeld om te voldoen aan de vraag vanuit internationale nieuwkomers, maar alle studenten en medewerkers zijn er welkom voor advies of hulp.

Het filiaal is op vrijwel alle reguliere dienstverlening berekend: “Je kunt er geen hypotheek afsluiten, maar voor vragen daarover kunnen we wel meteen een afspraak voor je maken”. In principe gaan er dagelijks drie financieel adviseurs aan het werk. “Als het heel druk zou zijn, sturen we met de fiets een extra medewerker vanaf kantoor.”

De Rabobank ziet het pop-upfiliaal als een proef. Als die succesvol blijkt, wil de instelling samen met de universiteit kijken naar een mogelijk structurele uitwerking. “Misschien zouden we als bank een dag of dagdeel aan de TU/e kunnen gaan zitten, bijvoorbeeld ook om studenten die een onderneming willen starten, te adviseren”, oppert Van Zeeland.

De stad Eindhoven telt - na jarenlange bezuinigingen bij de Rabobank - op dit moment nog vier kantoren die volgens Van Zeeland vooral door wat oudere klanten worden bezocht. “Maar we merken dat ook andere klanten nog steeds behoefte hebben om ons te zíen, daarom gaan we daar steeds meer naartóe.” Ook op de High Tech Campus Eindhoven en in het Máxima Medisch Centrum komen daarom de komende maande pop-upfilialen van de bank.

Op 9 augustus is de Rabobank de hele dag te vinden op de Registration Day in de markthal van MetaForum. Van 11 augustus tot 30 september is de pop-upvestiging in bedrijf, op de eerste verdieping van het genoemde gebouw (vlakbij de balie van het Onderwijs en Studenten Service Centrum). Het kantoor is op werkdagen geopend van 09.30 tot 17.00 uur.