'Cursor moet kritischer zijn'

Cursor mag wel wat kritischer schrijven, vindt een groot deel -41 procent- van de lezers. Dit is een van de opvallendste conclusies uit het lezersonderzoek dat Cursor begin 2016 uitvoerde onder de studenten en medewerkers. Verder hecht de helft van de lezers aan het verschijnen op papier; de medewerkers meer dan de studenten. Zowel online (een 7.4) als op papier (een 7.2) krijgt Cursor een ruime voldoende. De redactie gaat de uitkomsten gebruiken voor een toekomstvisie voor zowel print als online.

Cursor is niet kritisch genoeg, zo stelt 41 procent van de ondervraagden. Acht procent vindt de berichtgeving juist te kritisch en iets meer dan de helft (51 procent) staat daar neutraal in. Bijna alle lezers (99 procent) die de enquête hebben ingevuld, en dat waren er ongeveer duizend, vinden dat Cursor wel kritisch mag schrijven. De enkeling die dat niet vindt, is bang dat het imago van de TU/e wordt geschaad of dat het niets toevoegt. De specifieke vraag hoe kritisch Cursor over de universiteit is, beantwoordt ruim de helft met ‘niet kritisch’.

De helft van de lezers vindt het belangrijk dat Cursor ook op papier verschijnt. Vooral de medewerkers (60 procent) blijken daaraan te hechten. Onder studenten is de groep die papier belangrijk vindt (42 procent) bijna even groot als de groep die dat niet vindt (43 procent).

In de enquête werd ook gevraagd naar de voorkeurstaal. Voor bijna een derde maakt het niet uit in welke taal de berichten verschijnen, Nederlands of Engels. Een kwart heeft voorkeur voor hoe het nu is; het meeste in het Nederlands en een deel in het Engels. Veertien procent wil alleen Nederlands en nog eens veertien procent alleen Engels.

Verder vindt driekwart van de bevraagden dat Cursor een medium moet blijven voor studenten èn medewerkers. Veel aspecten worden positief beoordeeld, zoals actualiteit, kwaliteit, vermakelijkheid en overzichtelijkheid. Verbeterpunten zijn er ook; Cursor mag niet alleen kritischer zijn, maar zou ook het debat op de TU/e meer moeten stimuleren. Bovendien mogen er meer tips over studeren worden gegeven.

Van de ruim duizend personen die de enquête hebben ingevuld, bestaat iets meer dan de helft uit studenten (54 procent) en de overige 46 procent uit medewerkers.

De redactie van Cursor gaat (mede) op basis van deze uitkomsten een toekomstvisie formuleren, voor zowel print als online. Het uitgangspunt is om de veranderingen per september 2017 te hebben doorgevoerd.

Bepaalde onderwerpen die we hebben bevraagd, willen we graag nog wat verder uitdiepen. Zo horen we graag wat studenten en medewerkers precies verstaan onder ‘kritischer zijn’ en willen we graag weten welke functionaliteiten onmisbaar zijn op een vernieuwde site.

Wil je daar graag eens over meepraten? Stuur dan (vrijblijvend) een mailtje naar cursor@tue.nl en we nodigen je uit. Suggesties voor verbetering mogen ook gemaild worden en/of onder dit artikel worden geplaatst.