De voor Heijmans ontwikkelde stint.

TU/e proefterrein voor elektrische gereedschapskar

Monteurs van bouwbedrijf Heijmans kunnen vanaf nu op de TU/e-campus gebruik maken van een elektrisch aangedreven stint die puur dient om handgereedschap en klein materiaal te vervoeren. Het is de eerste keer dat Heijmans, die over heel Nederland herstelwerkzaamheden uitvoert, zo’n stint gebruikt. Hij is speciaal voor de TU/e ontworpen.

Heijmans is het bedrijf dat alle panden van de TU/e op de campus bouwkundig onderhoudt. Het onderhoudscontract startte in april 2016 en heeft een looptijd van vijf jaar, met optie tot vijf jaar verlenging. Toen Heijmans werd gevraagd mee te denken over overlastbeperking en duurzaamheid van hun wagenpark, is bedacht een gereedschapsstint op maat te maken.

“Een stint is een elektrische bolderwagen die ontworpen is voor kinderdagverblijven om in stedelijk gebied tien kinderen tegelijk te laten vervoeren door één begeleidster. Het bedrijf heet Stint", zegt Julian van de Sande van Heijmans. Hij is verantwoordelijk voor het onderhoudscontract met de TU/e. "In samenwerking met Stint en Brover Bedrijfswageninrichting is een Heijmans-stint ontwikkeld, een op maat gemaakte kar die geschikt is voor de werkzaamheden op de TU/e.”

Hij verwacht dat de stint dagelijks gebruikt gaat worden door een monteur die lichte bouwkundige werkzaamheden moet doen die binnen een uur af zijn. De bediening van de kar is eenvoudig. Hij heeft een rem, maar staat ook binnen vier meter vanzelf stil wanneer de gashendel wordt losgelaten. Hij kan een snelheid van zeventien kilometer per uur halen en rijdt op een volle accu dertig kilometer. Door zijn formaat zal hij gemakkelijker te parkeren zijn dan de tot nu toe gebruikte bestelwagens van Heijmans.

Het zal bij één stint blijven op de TU/e campus. Maar mocht hij goed bevallen dan denkt Heijmans erover om soortgelijke wagentjes bij andere klanten met een groot terrein in te zetten.
Over vier of vijf jaar zal de Heijmans-stint zijn afgeschreven. Tegen die tijd wil Van de Sande een -nog op te richten- studententeam met Automotivestudenten een werkopdracht geven om een opvolger te ontwikkelen.