TU/e wil duidelijk beleid voor evenementen door derden

Er moet een “explicieter beleid” komen voor evenementen georganiseerd door externe partijen op het TU/e-terrein. Het College van Bestuur heeft Dienst Interne Zaken gevraagd de kaders hiervoor op te stellen. Momenteel vindt rondom de vijver de opbouw plaats voor de derde campuseditie van Foodstock.

De universiteit streeft naar een levendige campus en wil zich daarnaast graag verbinden met de buitenwereld. Onder meer vanuit die ambities wil de TU/e haar terrein op gezette tijden ook openstellen voor anderen, zo zegt universiteitssecretaris Nicole Ummelen. Bovendien, zo zegt ze, beschikt de universiteit over bepaalde faciliteiten die simpelweg het benutten waard zijn.

Vooral met de komst van de ‘markthal’ bij MetaForum is de universiteit volgens Ummelen in “een soort aanloopfase” beland waarin ze verschillende activiteiten is gaan uitproberen. Inmiddels is het tijd “om het beleid op dit punt wat explicieter te maken” en om tot een richtlijn te komen voor evenementen door partijen van buiten - ook al gaat het tot dusver maar om een beperkt aantal aanvragen per jaar.

Stevige afspraken

Al zijn de kaders op dit moment nog niet heel nauwgezet vasgelegd: alle aanvragen worden streng beoordeeld en er worden “stevige afspraken” gemaakt over de uitvoering, benadrukt Ummelen. Voornaamste uitgangspunt is (en blijft) dat de eigen bedrijfsvoering niet, of in elk geval niet te ernstig, mag worden verstoord.

“Je moet je bijvoorbeeld goed afvragen hoe laat op een vrijdagmiddag het geluid vol open kan. Er zijn dan nog mensen in labs bezig, daarmee moet je rekening houden.” Ook wordt volgens de secretaris gekeken hoe groot het risico op overlast voor omwonenden is en of een evenement qua doel en uitstraling enigszins aansluit bij de TU/e en haar gemeenschap.

Welk type evenementen in haar ogen níet bij de universiteit past, “daar heb ik niet direct voorbeelden van. Ik zie heus wel dat er risico’s zijn en dat je soms misschien moet afwegen om iets níet te doen. Maar ik wil het generieke beleid niet voor de voeten lopen door nu al te zeggen: ‘dit wel en dat niet’”.

Met evenementen met een politiek karakter is de universiteit in elk geval “extreem voorzichtig”, zo zegt Ummelen wel. “Verder gaan we gewoon elk verzoek goed bekijken.” Ze verwacht dat de nieuwe beleidskaders er komend najaar zullen liggen.

Partijen die een evenement op de campus willen houden, betaalden tot dusver alleen voor de huur van gebouwen (waaronder ook de ‘markthal’ van MetaForum) en niet voor het buitenterrein. Maar dat gaat veranderen, zegt Monique Kuyck van Facility Services (Dienst Interne Zaken). “Een grasveld slijt natuurlijk óók. Daar kleven evengoed onderhoudskosten aan.”

Wél wordt, tegen volgens Kuyck “marktconforme tarieven”, betaald voor voorzieningen of diensten vanuit de TU/e, zoals de beveiliging, vuilniscontainers of elektra. Wat dat de universiteit onderaan de streep oplevert, kan ze zo niet zeggen: “Dat wordt uitgesmeerd over meerdere diensten. Maar de kosten worden in elk geval gedekt”. Foodstock is overigens “behoorlijk zelfvoorzienend”, zegt Kuyck, onder meer op het vlak van elektriciteit die door de deelnemende foodtrucks zelf wordt gegenereerd.

De beveiliging wordt wél altijd geregeld via de TU/e zelf. “Wij willen per se hebben dat er iemand van ons aanwezig is. Er is geen sprake van externe partijen, tenzij door ons ingehuurd”, zegt teamleider Hay Becks van Safety & Security. De afdeling werkt hiervoor al jaren samen met een vast beveiligingsbedrijf, onder andere tijdens de Intro, de Opening Academisch Jaar en het Buitentoernooi van Hajraa.

Beveiliger Becks is over Foodstock op het TU/e-terrein goed te spreken, “het is een heel prettig en rustig evenement”. Hij wil wel waken voor “hardrockfeesten of van die pillenfeesten - daar krijgen we een hoop ellende mee. Maar waar de grens precies ligt, dat is aan het College van Bestuur”.

Groen, centraal en bereikbaar

René Smeets, eigenaar van Minority Events dat onder andere Foodstock organiseert, ziet een hoop plussen aan de TU/e-campus als festivalterrein. “Het is een mooie groene omgeving, centraal gelegen, goed bereikbaar en met eigen parkeerplaatsen”, zo somt hij op. Ook de mogelijkheid tot uitwijken naar de ‘markthal’ van MetaForum bij slecht weer ziet hij als een groot voordeel.

Eigenlijk het enige minpunt, zo vindt Smeets, is het parkeergeld van 7,50 euro per dag - ook voor de deelnemende leveranciers. “Maar aan de andere kant bespáren we ons ook weer de nodige kosten, bijvoorbeeld dankzij de al aanwezige straatverlichting en het asfalt, waardoor we geen rijplaten hoeven neer te leggen voor alle trucks.”

Actueler punt van onvrede is dat Smeets zich afgelopen week, volgens hem onverwachts, geconfronteerd zag met een rekening van drieduizend euro voor de huur van het buitenterrein. Volgens hem had de TU/e, na de evaluatie van de vorige editie in mei, weliswaar aangekondigd dat het terreingebruik in de toekomst mogelijk niet meer gratis zou zijn “en dat is natuurlijk ook redelijk en bespreekbaar. Maar nu is het ons, anderhalve week voor het evenement, min of meer medegedeeld. Dat viel ons wat koud op ons dak.”

Volgens Thijs Mooren (Dienst Huisvesting) is er geen sprake van een factuur, maar hij bevestigt dat er een mail naar Minority Events is gestuurd waarin een huurbedrag van drieduizend euro is genoemd. Volgens hem hebben beide partijen een wat andere verwachting gehad van wannéér in de toekomst ook voor het buitenterrein betaald zou moeten worden. Mooren zegt hierover sowieso nog met Smeets in gesprek te zullen gaan.

Foodstuck is van vrijdag 22 tot en met zondag 24 juli. Kijk voor de tijden en het aanbod op de site.