Irene Kaashoek in actie.

Drie plakken voor TU/e-kajakkers op NK freestyle

Drie kajakkers van Okawa, allen (oud-)student aan de TU/e, hebben afgelopen weekend hoge ogen gegooid tijdens het Nederlands kampioenschap freestyle kanoën. Irene Kaashoek en Birgit van der Stigchel werden respectievelijk eerste en tweede bij de vrouwen, Polo van Ooij eindigde als tweede bij de heren.

Zo’n vijftien deelnemers telde het NK in Harderwijk dit jaar. Niet heel veel, erkent Okawa-voorzitter Van der Stigchel (studente Electrical Engineering) - maar het freestyle kanoën is volgens haar ook maar een kleine en betrekkelijk jonge sport. Leden van de Eindhovense studentenkanovereniging, veertig op dit moment, bekwamen zich zowel in freestyle als in wildwaterkajakken.

Drie Okawanen stortten zich afgelopen weekend in Harderwijk in de sportieve landelijke strijd, die werd gehouden op vlak water. Een “vrij gecontroleerde omgeving”, beschrijft Van der Stigchel, dus de jury zag volgens haar extra streng toe op een goede uitvoering van de trucs.

Zowel in de voorrondes als in de finale kregen deelnemers per poging vijfenveertig seconden om zoveel mogelijk trucs te laten zien. Voor elke goed uitgevoerde truc staat een aantal punten; daarnaast zijn bonuspunten te verdienen met extraatjes zoals het fraai aan elkaar rijgen van je moves (link-punten) of het volledig boven water blijven bij de uitvoering van een truc (air-punten).

Okawa-lid Polo van Ooij (student Electrical Engineering) werd tweede bij de Senioren Heren; hij wist volgens studiegenoot Van der Stigchel onder meer de nodige link- en air-punten te vergaren. Kaashoek (afgestudeerd bij Biomedische Technologie) en zijzelf werden respectievelijk eerste en tweede bij de Senioren Dames en imponeerden daar onder andere met hun moves Felix en Cartwheel.

Voor Van der Stigchel was het de eerste keer dat ze meedeed aan een wedstrijd op nationaal niveau. Ze had niet verwacht dat ze direct zo hoog zou eindigen. “Het aantal vrouwen in Nederland dat freestylet, is gering - maar daar zitten wel een paar héle goeie bij.” Volgend jaar hoopt ze zeker weer van de partij te zijn op het NK. Andere grote evenementen liggen niet in het verschiet, sowieso doet Okawa als club zelden mee aan wedstrijden: “Er zíjn er ook gewoon niet zoveel”.

Wel gaat de vereniging binnenkort met een grote groep anderhalve week wildwatervaren in Oostenrijk. In de buurt van Eindhoven zijn toch wat minder rivieren met uitdagingen voor kajakkers, zoals “walsen of golven waarin je kunt freestylen, versnellinkjes en kleine drops”, vertelt Van der Stigchel. “Daarom gaan we in de zomermaanden graag op pad.” Zelf vaart ze ook graag op de Ruhr in Duitsland. “Freestyle oefenen we al vaak in het zwembad, dus als we naar buiten gaan, ga ik graag voor een mooie afvaartrivier.”