Eindhoven Eight.

Expositie hedendaagse architectuur: Eindhoven Eight

In Plaza Vertigo is een expositie te bezoeken die vierentwintig projecten van acht Eindhovense architectenbureaus laat zien. Ze zijn uitgekozen door Bouwkundestudenten die het hele proces van het opzetten van een tentoonstelling, tot en met het bouwen ervan, doorliepen bij het mastervak Eindhoven Eight. De expositie, met dezelfde naam als het mastervak, is tot en met 24 juni te zien.

Door middel van een expositie over hedendaagse Eindhovense architectuur, kunnen de samenstellers én het publiek nadenken over dit thema. Bouwkundedocent en curator Sergio Figueiredo wil niet vertellen wat Eindhovens hedendaagse architectuurcultuur is, want; “we geven de kans dat zelf te ontdekken”.

Zeven masterstudenten bezochten vier jonge architectenbureaus (Werkstatt, Atelier to the Bone, Wenink Holtkamp, Ateliereen Architecten) en vier al langer bekende bureaus (Open Architecture Office, 12N, UArchitects en Houben/Van Mierlo). Zij kwamen terug met veel materiaal en kwamen via groepsdiscussies tot een selectie die het publiek aan het denken kan zetten over de Eindhovense touch in architectuur.

House Herremans van Open Architecture Office is een voorbeeld van een nieuwe manier van werken. “De klant krijgt sinds de bouwcrisis een grotere rol in het proces. Bij dit project is een model van het huis gebouwd waarmee de familie die er komt te wonen vooraf kan ‘spelen’. De vloerplaten zijn te verschuiven en samen met het bureau wordt het ontwerp voltooid.” Een van de drie projecten van Werkstatt laat zien hoe zij op een onconventionele manier de ruimte reorganiseren.

Masterstudent Gulce Onganer is een van de samenstellers. “Na de selectie kwamen we in een andere fase van het proces. Hoe wilden we de expo vorm geven? We wilden met hout werken en hebben sponsors gezocht om kwaliteitsmateriaal te kunnen gebruiken. We zijn drieënhalve week fulltime bezig geweest met het maken van de modules. Die zijn demontabel omdat we onze expo het liefst ook op andere universiteiten laten zien.” Er zijn nog geen concrete plannen, maar al wel contacten met Syracuse University in de staat New York, en de Belgische universiteiten van Gent en Luik, weet Figueiredo.

In Eindhoven willen de studenten ook in contact komen met het brede publiek. Op de ‘Dag van de architectuur’, zaterdag 18 juni, gaan ze de binnenstad in om mensen te interviewen over hun band met het thema. Figueiredo: “We willen ze bewust maken dat ze ieder moment van hun leven omringd zijn met architectuur. Van eigen woning en werkgebied tot de winkelstraat en recreatieplekken. Wat missen ze daarbij? Klant en ontwerper zijn te lang gescheiden geweest. Dat moet anders en het gebeurt in Eindhoven.”

Tot 24 juni is Eindhoven Eight te zien in Plaza Vertigo.