Remco Tuinier.

TU/e-hoogleraar Tuinier: "Hef NWO op"

Wetenschapsfinancier NWO kan wat hem betreft afgeschaft worden, en haar budget moet naar de universiteiten. Dat is de boude stelling waarmee TU/e-hoogleraar fysische chemie Remco Tuinier vrijdag zijn intreerede zal besluiten. Tuinier lichtte zijn standpunt vanmorgen al toe in de Volkskrant.

Tuinier leidt sinds maart vorig jaar de vakgroep Physical Chemistry van de TU/e. Morgenmiddag spreekt hij zijn intreerede uit, die grotendeels over de inhoud van zijn vakgebied zal gaan. De meeste aandacht gaat echter nu al uit naar het laatste stuk van zijn rede, waarin de chemicus zijn zorgen uit over de hoeveelheid tijd die wetenschappers moeten steken in het schrijven van onderzoeksvoorstellen voor wetenschapsfinanciers als NWO. Die tijd kan volgens hem beter in onderwijs en onderzoek gestoken worden - zeker omdat de kans op honorering van een voorstel vaak minder dan tien procent bedraagt.

Wat Tuinier betreft is het “circus NWO helemaal doorgeschoten”, zegt hij vanmorgen in de Volkskrant. Als het aan hem ligt, wordt NWO opgeheven en gaat de zevenhonderd miljoen euro die de onderzoeksfinancier jaarlijks mag verdelen direct naar de universiteiten. “Die kunnen het best zelf af.”

Niet alleen de tijd die het verwerven van fondsen kost, is de hoogleraar een doorn in het oog. Hij ageert ook tegen de “kartelvorming” die optreedt doordat de nadruk teveel ligt op grote subsidies voor consortia van wetenschappers die al eerder veel geld binnensleepten. “Het NWO-systeem beloont de eenzame nerd nooit, terwijl die uiteindelijk misschien wel de spannendste nieuwe dingen doet.”

De in Wageningen opgeleide Tuinier werkte jaren in Duitsland voordat hij bij DSM in Geleen terechtkwam. Voor zijn komst naar de TU/e was hij enkele jaren als deeltijdhoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht. Zijn intreerede vindt morgenmiddag, 3 juni, vanaf vier uur plaats in de Blauwe Zaal in het Auditorium.