Soora Rasouli. Foto| Arne Olivier

Cum laude voor voorspellen individuele reispatronen

Soora Rasouli van de faculteit Bouwkunde is cum laude gepromoveerd. Ze verdedigde woensdag 2 maart haar proefschrift Uncertainty in modeling activity-travel demand in complex urban systems.

Rasouli voerde haar onderzoek uit binnen de groep Urban Science and Systems van de faculteit Bouwkunde, onder begeleiding van prof.dr. Harry Timmermans en prof.dr. Theo Arentze. Cum laude promoties zijn relatief zeldzaam. Zo'n vijf procent van de promovendi krijgt dit predikaat.

Haar begeleiders roemen de mate van onafhankelijkheid die ze toonde. Ondanks dat Rasouli instapte in een project dat al acht maanden gaande was, wist ze die achterstand in korte tijd goed te maken en alle simulaties en analyses op tijd te volbrengen. In de afgelopen vier jaar publiceerde ze 25 artikelen in wetenschappelijke tijdschriften (waarvan 18 als eerste auteur). Als gevolg hiervan werd Rasouli gevraagd als redactielid van zes wetenschappelijke tijdschriften en trad ze op als reviewer voor 20 verschillende tijdschriften. Volgens Timmermans en Arentze is dit zeer uitzonderlijk voor een promovendus in haar vakgebied.

Het promotieonderzoek van Rasouli betrof het voorspellen van individueel reisgedrag van mensen als gevolg van hun dagelijkse activiteiten. Ze heeft in veel detail ingezoomd op de gevolgen van onzekerheid in de data en het model op de onzekerheid in de voorspellingen van een eerder ontwikkeld model dat de dagelijkse reispatronen van individuen voorspelt. Het project vormde een onderdeel van een Europees project over onzekerheid in complexe modellen. Het studiegebied was Rotterdam.

Bron: Persteam TU/e