Foto | Bart van Overbeeke

‘Activiteiten mét in plaats van vóór internationals organiseren’

Steeds meer internationale studenten weten de weg naar de TU/e te vinden. Toch vertaalt zich dat nog niet in evenveel buitenlandse studenten die zich actief inzetten bij verenigingen. De taal is een hobbel, evenals de aard van de activiteiten of de onbekendheid met de vereniging. Toch komt er steeds meer beweging in, door meer internationale studenten, Engelstalige studies, de recente aanstelling van een community-manager en gecombineerde activiteiten.

‘Tenminste dertig procent van alle leden van studie- en studentenverenigingen aan de TU/e moeten uit niet-Nederlandse studenten bestaan.’ Maar weinig studenten konden zich vinden in deze stelling die in september werd gelanceerd tijdens een universiteitsdebat. De reacties van studentbestuurders verschilden van ‘We hebben van alles geprobeerd om niet-Nederlandse studenten te betrekken, maar het lukte niet’ tot aan ‘ze voelen zich toch niet thuis binnen onze verenigingscultuur’.

Lees het complete artikel in Cursor 6.