Wethouder kijkt parkeren Celebeslaan nog een jaar aan

Vanwege de zeer bescheiden bezettingsgraad van de gratis TU/e-parkeerplaats aan de Celebeslaan wilde GroenLinks Eindhoven dat een deel van het terrein weer aan de natuur zou worden teruggegeven. Wethouder Jannie Visscher geeft de TU/e echter nog een jaar respijt.

In april 2015 werd aan de Celebeslaan een parkeerterrein met honderdnegentig plaatsen geopend voor medewerkers die niet wilden betalen voor parkeren op de campus. De totstandkoming ging destijds met de nodige strubbelingen gepaard, omdat de milieukoepel Trefpunt Groen Eindhoven de universiteit ervan betichtte op het terrein illegaal bomen gekapt te hebben. Die zaak werd uiteindelijk in der minne geschikt.

De animo voor het parkeren aan de Celebeslaan was de afgelopen anderhalf jaar echter zeer miniem en dit was vooral GroenLinks Eindhoven een doorn in het oog. Die partij liet eind augustus weten dat op grond hiervan het terrein deels weer aan de natuur zou moeten worden teruggegeven.

Jannie Visscher (SP), wethouder van Verkeer en Vervoer, liet de raadsleden vorige week per brief weten dat over een klein jaar opnieuw zal worden bekeken of er echt zo weinig mensen parkeren. Volgens Visscher duurt het nu eenmaal een tijdje voordat reisgedrag verandert. Het kan dus nog even duren voordat het parkeerterrein daadwerkelijk voldoende wordt benut.

Mochten de bezettingscijfers te laag blijven, dan wordt de TU/e verzocht om een deel van het terrein terug te geven aan de natuur. Er is overigens geen minimaal bezettingspercentage afgesproken tussen de TU/e en de gemeente, aldus Visscher. "Deze gronden hebben en houden na afloop van de termijn voor de parkeerfunctie de bestemming ‘Maatschappelijke doeleinden zonder bouwmogelijkheden’ en krijgen geen groen-/natuurbestemming", benadrukte de wethouder.

Rik Thijs, raadslid van GroenLinks, vindt het een prima afspraak. "Zo kunnen we volgend jaar opnieuw toetsen of het parkeerterrein nog steeds onnodig is aangelegd. De cijfers van het gebruik waren natuurlijk dramatisch laag. GroenLinks houdt graag de vinger aan de pols bij dergelijke ontwikkelingen. Daarbij richten we ons overigens niet enkel op de TU/e."

In de tweede evaluatie van het Mobiliteitsplan van de TU/e, dat vorige maand aan bod kwam in de universiteitsraadvergadering, komt de bezetting van het parkeerterrein ook ter sprake. Ook daar staat te lezen dat de gemiddelde bezetting 'erg laag' is: zo'n twintig medewerkers per dag. Het besluit om per 1 juni 2016 ook NOP'ers (werknemers die niet op de loonlijst van de universiteit staan)toestemming te geven om er gratis te parkeren, heeft niet tot een hogere bezetting geleid.