Vergunning voor Celebeslaan is aanstaande

De vergunning voor het parkeerterrein aan de Celebeslaan wordt vrijdag door het college van B&W verleend. De Commissie Ruimte en Vastgoed discussieerde er gisteren uitvoerig over. Verantwoordelijk wethouder Jannie Visscher zei dat de hele procedure geen schoonheidsprijs verdient. De TU/e mag het terrein vier jaar gebruiken en betaalde Trefpunt Groen een compensatiebedrag van 50.000 euro.

Vooral commissielid Rik Thijs van GroenLinks plaatste gisteren in de vergadering over het parkeerterrein aan de Celebeslaan, waar TU/e-medewerkers straks gratis kunnen parkeren, veel kritische kanttekeningen. Thijs vroeg zich onder meer af of straks andere partijen die ook bepaalde projecten uitvoeren zonder de juiste vergunning, hun acties achteraf ook gelegaliseerd zien door de gemeente.

Collegelid Jo van Ham had voorafgaand uitleg gegeven over het mobiliteitsplan van de TU/e, waarbij het invoeren van betaald parkeren op de campus en het gratis parkeren aan de Celebeslaan volgens hem het sluitstuk is. Van Ham vertelde de commissie dat de TU/e na een eerste afwijzing van de vergunningsaanvraag, de samenwerking had gezocht met het Lorentz Casimir Lyceum, dat naast het parkeerterrein ligt. Op grond van het feit dat ook deze instelling gebruik zou mogen maken van het terrein, dacht de universiteit dat het hierdoor wel binnen het bestemmingsplan paste.

Volgens wethouder Visscher is in de procedure ook door de gemeente onhandig gehandeld. De vergunning was afgewezen omdat het terrein van de TU/e te ver af ligt van de Celebeslaan. Daardoor paste het volgens de wethouder niet in het bestemmingsplan. Visscher erkende dat de gemeente na de eerste afwijzing "te kort door de bocht was opgetreden", en sneller een gesprek met de universiteit had moeten organiseren.

Er werd gisteren ook gesproken over de boomkap op het terrein. "Daar bestaat veel onduidelijkheid over", aldus Visscher, "maar inmiddels heeft de TU/e wel een compensatieregeling getroffen met de stichting Trefpunt Groen." Die organisatie krijgt 50.000 euro om het groen in de directe omgeving van het terrein te upgraden. Ook voor de verkeerstechnische bezwaren zou inmiddels een oplossing gevonden zijn, aldus de wethouder.

Aanstaande vrijdag wordt de vergunning dan eindelijk verleend door het college van B&W en mag het terrein in gebruik genomen worden. Visscher liet overigens weten dat het een tijdelijk vergunning betreft voor de duur van vier jaar. "Dat is zo opgenomen in de vergunning. Na die periode moet het terrein weer in oorspronkelijke staat worden teruggebracht."