Invoering nieuw systeem liften Vertigo niet zonder hobbels

Een combinatie van versleten deuren en verkeerd gebruik van het nieuwe systeem CompassPlus heeft afgelopen maand geleid tot veel klachten over de liften in gebouw Vertigo. De problemen - er hebben zelfs mensen in een lift opgesloten gezeten - zijn inmiddels besproken in de faculteitsraad van Bouwkunde. Het vervangen van de deurmechanismes, instructieposters en ‘instaphulp’ van studenten moeten ongemak in de toekomst voorkomen.

Suzanne Udo, directeur bedrijfsvoering van de faculteit Bouwkunde, bevestigt dat er de afgelopen tijd problemen zijn geweest met de liften. “Er zijn liften tijdelijk buiten dienst genomen omdat er mensen in opgesloten waren geraakt. We werken nu met het modernste liftbesturingsysteem en de invoering hiervan is niet zonder problemen verlopen. Dat is jammer, want zo’n modern systeem hoort natuurlijk storingsvrij te zijn. Het is ook besproken in de faculteitsraad en ik heb de klachten doorgeleid naar de verantwoordelijken van Dienst Huisvesting.”

Volgens Frank Teurlings van Dienst Huisvesting was veruit de meeste onvrede het gevolg van het verkeerd gebruik van het nieuwe ‘etagevoorkeursysteem’ CompassPlus, dat afgelopen zomervakantie is aangebracht. Het nieuwe systeem is geïnstalleerd om efficiënter gebruik te maken van de liftcapaciteit in Vertigo, legt Teurlings uit.

“Het is het modernste systeem op de markt, dat via een zelflerend algoritme de optimale route bepaalt om de passagiers zo snel mogelijk naar hun bestemming te brengen.” De liften in Vertigo worden het meest gebruikt van alle liften op de campus, onder meer doordat de trappen van dit gebouw zodanig zijn geplaatst dat mensen niet snel spontaan de trap nemen.

Niet langer kun je bij het aanvragen van de lift slechts aangeven of je naar boven of naar beneden wilt: op een touchscreen dien je nu het etagenummer van je bestemming in te voeren. En daar gaat het nog vaak fout, aldus Teurlings: “Als je met een groep bent, moet je voor elk lid van de groep de gewenste etage invoeren.”

Het systeem houdt bij het berekenen van de optimale route van elk van de drie liften namelijk rekening met hoeveel mensen er per keer meewillen. “Als de lift nog ruimte heeft voor een extra passagier, dan stopt hij om die persoon mee te nemen. Maar dat gaat nog regelmatig fout als er dan een grote groep blijkt te staan wachten. Elke individuele lift gaat namelijk naar andere etages. Als mensen van deze groep naar verschillende etages willen, dan worden alleen de etages aangedaan waarvoor gekozen is.  En als te veel mensen instappen, wordt het maximale toegestane gewicht bereikt en vertrekt de lift niet.”

Inmiddels zijn duidelijke instructieposters aangebracht naast de liften. Voor een extra toelichting zijn zelfs studenten ingeschakeld die in de ‘spits’ voor uitleg zorgen. Teurlings verwacht dan ook dat de problemen de komende tijd zullen afnemen. “Als mensen het systeem gedisciplineerd gebruiken, dan profiteert iedereen ervan. Zowel transporttijden als wachttijden worden dan korter.”

Ook voor de problemen met de deuren, waardoor mensen opgesloten hebben gezeten, is een oplossing onderweg. “De deurmechanismen waren door de hoge frequentie van het gebruik eerder versleten dan verwacht. Daar zijn nu nieuwe onderdelen voor besteld. Voor de korte termijn zijn noodreparaties uitgevoerd, zodat de deuren weer goed functioneren.”