Hubble vereerd met AOR's originele oprichtingsplaat

Hubble Community Café is een erfstuk rijker. Naast de bar heeft Joep Huiskamp, beleidsmedewerker én hoeder van academisch erfgoed van de TU/e, donderdagmiddag een bronzen plaquette onthuld. Een bijzonder gebaar op een bijzondere dag; het is exact 56 jaar geleden dat die plak een plek kreeg in een eerdere locatie van een ontmoetingsruimte voor alle studenten.

“Ik geef jullie een crash course door de geschiedenis van het studentenleven”, zegt Joep Huiskamp, die dat als geen ander kan, met zijn achtergrond als samensteller van ‘De kleine TU/e encyclopedie 1956-2006’. Onder zijn publiek zit het voltallige bestuur van Hubble Community Café en enkele belangstellenden.

En hij gaat inderdaad snel: “In de jaren vijftig was er de roep om een technische hogeschool in Brabant. Daar was Philips bij betrokken, maar ook DAF Trucks. Oprichter Hub van Doorne sponsorde het studentenleven. Dat was toen nog zeer eenvoudig; het begon met één studentenvereniging, het Eindhovens Studenten Corps. Later kwamen daar SSRE en Demos bij. Van Doorne gaf het E.S.C geld voor een eigen pand aan de Parklaan, maar dat brandde na een maand al af. De wens was om iets te vinden waar studenten, ongeacht of ze lid waren van een studentenvereniging, terecht konden. Een tijdelijk pand voor zo’n algemene ontmoetingruimte (de AOR) en eetgelegenheid (de Mensa) werd gevonden in de Dommelstraat en bij de opening kwam Van Doorne deze plaquette brengen.”

In 1969 verhuisden de AOR en de Mensa naar een nieuw betonnen gebouw aan de Kennedylaan: de Bunker. In 2001 stopte de keuken en vier jaar later sloot ook de AOR haar deuren. Huiskamp  benadrukt in zijn korte speech nog snel het belang van de studentenkroeg. “In 1994 was de AOR in Brabant het café met de grootste bieromzet, we hebben het over een miljoen gulden aan bieromzet.”

Vanaf 2007 konden studenten terecht in de Bunkerbar, daarvoor zaten de cultuurverenigingen in het Scala-gebouw bij Mariënhage waar nu Domusdela zit. Nic van Kooten, oprichter van Hubble, was al penningmeester van de Bunkerbar. Toen de Bunker in 2017 werd opgedoekt, is de bronzen plaquette die deze middag in de belangstelling staat, nog net tussen de rommel uitgevist en in bewaring gegeven bij Huiskamp. Nadat mede-oprichter van Hubble Community Café Chantal Boom de doek voor de plaat heeft weggehaald, vertelt Van Kooten hoe blij hij ermee is. “Het voelt als een ontzettende eer om de plaquette te kunnen tentoonstellen in deze bar. Toen wij ons voornamen hem op te richten was de eerste insteek alle studenten ergens een goedkoop biertje te kunnen laten drinken.”

Van Kooten is een bescheiden man, “Hubble is de light versie van wat de AOR ooit is geweest”, maar kan wel vertellen dat Hubble meer is dan alleen een plek om bier te drinken. “Er hebben inmiddels 57 verenigingen een gebruikersovereenkomst en twintig zijn actief betrokken. Hun leden tappen ook, ze delen in de winst en ze denken mee om activiteiten te organiseren. We zijn trots op hoe het nu loopt. Zelfs nu je maar twintig procent van de TU/e-medewerkers op de campus hebt en een derde van de studenten, zijn het terras en de bar goed gevuld.”

Hubble wil een AOR-reünie laten plaatsvinden. Nic van Kooten roept op: "Wie ons wil helpen met de organisatie is meer dan welkom." Mail het bestuur als je een steentje wilt bijdragen.