TU/e-team T.E.S.T. Foto | Bart van Overbeeke

Vlamingen grote slokop bij SensUs-competitie

Team KreaSensa van de KU Leuven is de grote winnaar geworden van SensUs, de internationale competitie voor biosensoren die dit weekend haar apotheose beleefde in TU/e's Auditorium. De Vlaamse studenten sleepten maar liefst drie van de vier prijzen in de wacht. De enige overgebleven prijs, die voor creativiteit, ging naar Team T.E.S.T. van de TU/e.

De SensUs-competitie draaide om het ontwerpen en bouwen van een biosensor waarmee op basis van een urine- of bloedmonster een eventueel nierfalen kan worden vastgesteld. KreaSensa won in de categorieën 'Translation Potential' (is het idee ook rijp voor de markt?) en 'Analytical Performance' (prestatienauwkeurigheid) en scoorde tevens de Publieksprijs, die tot stand kwam door zowel de teams zelf als het publiek in de zaal over de projecten te laten oordelen.

De prestaties van KreaSensa's biosensor vielen vrijdag al op, toen de teams hun vindingen aan een grondige test moesten onderwerpen. De informatie uit de biosensor van de Vlamingen bleek opvallend nauwkeurig, waardoor díe prijs voor hen feitelijk al in the pocket was.

KreaSensa-lid Pieter Piron had wel een verklaring voor het succes: “We hebben een multidisciplinair team samengesteld. Er zijn een electrical engineer, een biomedicus en een farmaciestudent aan boord, om maar wat te noemen. Dat vult elkaar aan.”

Jurylid Jeroen Nieuwenhuis van Philips had een andere verklaring. “Multidisciplinair zijn eigenlijk alle teams wel. Het zit 'm bij die Belgen denk ik vooral in de conservatieve detectiemethode die ze gebruikt hebben. Die was beproefd en daarom ook betrouwbaar. Andere teams, waaronder dat van de TU/e, hebben hoger ingezet op innovatie, maar 'bekopen' dat dan wel met een grotere afwijking in hun scores.”

Het was Nieuwenhuis ook opgevallen hoe ver de teams met hun sensoren waren gekomen. “Een paar jaar geleden was het maar de vraag of er überhaupt een werkende sensor gemaakt kon worden. Dan waren ze al maanden bezig om een chip en een infrastructuur te bouwen. Nu zie je dat er met hulp van bijvoorbeeld een 3D-printer veel tijdswinst te behalen is.”

Leroy Tan (23), teamlid van TU/e's T.E.S.T. en tweedejaars masterstudent aan de faculteit Biomedische Technologie, zag de eigen biosensor voor de derde keer in de prijzen vallen. Eerder al sleepte T.E.S.T. een Brains Award (drieduizend euro) in de wacht en won het de TU/e Contest (zesduizend euro).

Zuiverder

Ondanks al het succes weet Tan dat er nog een lang traject volgt voordat de sensor daadwerkelijk door de patiënt kan worden gebruikt. “Daarvoor moeten onze scores eerst veel zuiverder worden. Daarnaast moet je ook nog bedrijven zien te vinden die hem kunnen ontwikkelen. Dit is wel een aanmoedigingsprijs daarvoor.”

In totaal deden afgelopen weekend vijf teams mee aan de competitie, gadegeslagen door zo'n vierhonderd man publiek en nog eens zo'n vijfhonderd meekijkers via de livestream. Behalve T.E.S.T (TU/e) en KreaSensa (Leuven) waren dat Creative9 (Kopenhagen), SensUpp (Uppsala, Zweden) en Imperial College (Londen).

De organisatie van SensUs maakte aan het eind bekend dat de competitie volgend jaar wordt uitgebreid met teams uit Egypte, Schotland, de Verenigde Staten en Zwitserland. Dan zal de biosensorenstrijd zich concentreren rond het thema 'hartfalen'.