W&I vraagt advies faculteitsraad over Web Science

De faculteitsraad van Wiskunde & Informatica brengt volgende week advies uit over de toekomst van de opleiding Web Science. Dat is de uitkomst van een extra overleg tussen de raad en het faculteitsbestuur, dat donderdagochtend heeft plaatsgevonden. Voor de vakantie werden studenten Web Science al op de hoogte gebracht van de plannen om deze major te schrappen, maar hier zijn de faculteitsraad en opleidingscommissie voor gaan liggen.

Volgens Bor de Kock, student Web Science en lid van de faculteitsraad, was het overleg constructief van aard. “Het bestuur heeft erkend dat het geen schoonheidsprijs verdient dat de studenten eerder over de plannen werden geïnformeerd dan de raad”, zegt hij. “In het overleg had ik nu gelukkig wel het gevoel dat we serieus werden genomen.”

Volgens De Kock zijn er donderdag diverse opties ter tafel gekomen. Eén ervan is het omvormen van de opleiding Technische Informatica, die nu nog de betrekkelijk kleine ‘mensgerichte’ major Web Science en de veel grotere en meer technische major Software Science omvat, tot één brede informatica-opleiding. Daarin zouden de belangrijkste elementen van Web Science behouden blijven.

Het faculteitsbestuur heeft de raad nu om een advies gevraagd omtrent de optimalisering van het bachelorprogramma Technische Informatica, aldus De Kock. Volgens hem is de raad er intern nog niet uit hoe dat advies zou moeten luiden. “Daar zullen we onderling komende week nog over door moeten praten. Ik zou het doodzonde vinden als we het meer mensgerichte karakter van de opleiding zouden verliezen. Zeker omdat de argumenten voor opheffing van Web Science niet inhoudelijk, maar administratief van aard zijn. Omdat OASE en OWInfo niet kunnen omgaan met studenten die zowel Web Science als Software Science willen volgen, moet veel met de hand geadministreerd worden. Dat kost extra tijd en geld, maar dat mag toch niet de reden zijn om Web Science te schrappen?”

Marloes van Lierop, opleidingsmanager van Technische Informatica, geeft toe dat technische problemen een rol spelen, maar in haar ogen ligt de zaak genuanceerder. “Het is breder dan alleen dat. De aantallen studenten van Web Science en Sofware Science raken steeds meer uit balans, terwijl de overhead voor beide opleidingen van de zelfde orde blijft. Dan zetten we liever in op één opleiding van hoge kwaliteit. Maar we hebben natuurlijk het liefst draagvlak voor onze plannen; ik hoop daarom dat we elkaar komende week zullen vinden.”