Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij CASAV 11

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Onze verslaggever en fotograaf kijken voor elke Cursor binnen bij een studentenhuis. Deze keer: CASAV 11 aan de Van Kinsbergenstraat 17.

Aantal bewoners: zeven, TU/e’ers zijn in de minderheid (3), vrouwen niet (4).
Meest trots op: Freek Vonk-spaarplaatjes (zegt Nina), zo vaak mogelijk samen eten (zegt de rest).
Schamen zich voor: ‘precies helemaal niks’ (zegt Maurice), de plafondlamp die vol met vliegjes zit (zegt Nina).
Studentenhuis sinds: héél lang. Zat eerder op ander adres, waar de huisnaam nog naar verwijst (de straatnaam begon met een V, het huisnummer was 11, meer is niet bekend).
Huurprijs: 195 euro tot 290 euro.
Bijzonderste bewoner: Karlijn Fransen. Deze TU/e-Werktuigbouwkundestudente is nu (en vele andere avonden) bij het Solar Team Eindhoven. Zij werkt hard, lang en goed.

Foto's | Bart van Overbeeke

“Deze tuin wordt heus met Hemelvaart, in ieder geval voor het huisfeest van 19 mei, opgeruimd”, verzekert Rens Meijers, zesdejaars Biomedische Technologie, en huisoudste. Het huisfeest heeft als thema ‘sportief naar de tering’ en bezoekers mogen zich verheugen op pittige warming ups, cooling downs en andere dansjes. Die gaat Esther Heessels (Fontys Sporthogeschool) geven.
Hemelvaart valt dit jaar op 25 mei, Rens.

De trots van Nina van Mourik (Fontys psychologie) is eigenlijk de selfie die zij heeft van haar en Freek Vonk. Die hangt veilig bij haar bed. Maar met deze keukenwand vol Freek Vonk-plaatjes van de supermarkt is ze ook heel blij.

Vlnr: Rens, Maurice Mikkers (mbo Maatschappelijk werk en meester van pesto pasta), Nina, Esther, Jesse Laarman (eerstejaars Technische Natuurkunde en zo vriendelijk ons welkom te heten), Amber Zonnenberg (Fontys communicatie).

Het historisch besef van de bewoners is niet erg groot, (zie ook uitleg huisnaam). Ze weten niet te vertellen wat voor winkel hier ooit zat. Technisch vermogen is ook niet oververtegenwoordigd, de elektrische bel is al jaren stuk.

Mooie wijnglazen. Minder mooi plafond. De kamer van Rens ligt onder het platte dak bij de aanbouw aan de achterkant. Sommigen noemen dat een dakterras. “Nee, het is een vluchtroute”, zegt Rens. Als je het gebruikt als dakterras, gebruikt het regenwater het als vluchtroute.

Eén van deze kabels doet het wel. Dat is die van Amber. De kluwen ligt in de gang achter de voordeur. Best lastig met stofzuigen.