Online je afspraak inplannen met adviseur of begeleider

TU/e-studenten kunnen een afspraak voor advies of begeleiding vanaf 17 april zelf online inplannen. Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) start dan met een pilot van drie maanden. Tot nu toe maakten studenten telefonisch of via de STU-balie een afspraak.

‘Hoe kunnen we efficiënter werken?’ Die vraag die een paar maanden geleden bij STU werd opgeworpen, leidde uiteindelijk tot een website waarop studenten binnenkort zelf hun afspraak kunnen inplannen met de adviseur of begeleider die ze zelf willen. De studenten vinden op de site ook informatie over bij wie ze waarvoor kunnen aankloppen. Ze kunnen vooralsnog een afspraak inplannen met een studiemanagementadviseur, studentendecaan, studentenpsycholoog of met een adviseur van het CareerCenter.

Projectleider Linda Audenaerd: “Zeker tijdens de momenten van studie-inschrijving kan de drukte aan de balie enorm toenemen. Studenten die advies of begeleiding willen, kwamen tot nu toe langs of belden ons, maar dan moesten we nog wel kijken wanneer de adviseur kan. Als ze zelf een afspraak inplannen, ontlast dat ons en hoeven studenten die voor andere zaken komen minder lang te wachten. En, minstens zo belangrijk: het wordt voor studenten laagdrempeliger om een afspraak in te plannen. Dat kan dan gewoon vanuit thuis.”

De bouw van de website nam een paar maanden in beslag. Audenaerd: “Vooral de veiligheid was een belangrijk punt voor ons. Op het intakeformulier dat studenten online gaan invullen, komen persoonlijke gegevens te staan. Daar is dan ook goed de tijd voor genomen om dat op orde te krijgen.”

De afspraken worden tijdens de pilot alleen binnen STU ingepland en daarna volgt een evaluatie. Mogelijk wordt het initiatief later op de faculteiten uitgerold.