‘Premium’ Taco Bell biedt fastfood-variatie

Nederland kent sinds afgelopen dinsdag een nieuwe fastfoodketen: Taco Bell. De Tex-Mex gigant zette voor het eerst voet op Nederlandse bodem en wel in Eindhoven. Cursor ‘onderzocht’ donderdagavond 6 april met een aantal studenten of de nieuwkomer iets extra’s te bieden heeft.

Wie de komende tijd een Mexicaans hapje wil halen bij Taco Bell moet daar op tijd voor op pad gaan. Hoewel het restaurant donderdag halfleeg zit, worden de klanten zorgvuldig door de voordeur begeleid, waardoor er een rij staat tot om de hoek van het gebouw. Maar dat geeft je in ieder geval even de tijd om je te verdiepen in de verschillende keuzes. Taco, Burito, Crunchwrap of zelfs alleen het beleg. Pulled Pork, Spicy Chicken, Grilled Chicken, Seasoned Beef of Refried Beans als je vegetarisch bent. En dan kun je nog kiezen hoe pittig de saus moet zijn, dit varieert van mild tot fire.

Eenmaal binnen, na een dik halfuur, valt direct de aankleding van het restaurant op. Met hippe lampen en veel houten meubelen komt het vriendelijk over. Het enige dat ontbreekt volgens een van onze proevers, Master-student Automotive Technology Jos de Haan, is de Mexicaanse muziek. Bestellen doe je aan de kassa en je eten haal je op bij een andere balie. Ga ervan uit dat als je een grote bestelling doet, je wel eventjes moet wachten en dat het misschien loont om de bestelling per persoon los te plaatsen - ook al wil je nog zo graag voor je date betalen.

Als iedereen z’n bestelling, op een net servetje zorgvuldig in een mandje gelegd, heeft ontvangen valt gelijk op dat veel mensen kiezen voor de nacho’s in plaats van de gebruikelijk patat, die hier op smaak lijkt te zijn gebracht met een soort paprikapoedermix. “Dat past hier eigenlijk niet”, is de mening van Joost van der Woerd, die de Master Sustainable Energy Technology doet. De meningen over de friet zijn behoorlijk verdeeld, waar de meeste proevers het niets vinden, is Lucero Avila Ruiz, eerstejaars Technische Natuurkunde wel tevreden: “Ik vind deze eigenlijk beter dan bij de McDonald’s!”

En daar gaat het natuurlijk om: heeft Taco Bell iets wat andere fastfoodrestaurants in de binnenstad nog niet hebben? Romy Smits, studiegenoot van Lucero, vindt van wel. “Ik vind dit echt veel minder een vreetschuur dan de McDonald’s.” Jos is het hier mee eens: “Het voelt iets meer premium aan”. Ook Lucero denkt nog terug te komen: “Ik ga normaal weleens naar de KFC, maar de volgende keer ga ik denk ik hier heen. De manier waarop het geserveerd wordt is ook heel leuk, ik wil die mandjes eigenlijk meenemen.” Tristan Stevens, eerstejaars Electrical Engineering, vindt het wel lekker maar heeft een andere reden waarom hij wellicht niet terug komt. “Ik vind kwantiteit best belangrijk. Het was voor fastfood erg lekker, maar wel een beetje weinig. Ik had dan nog een burito, maar die taco’s zagen er helemaal een beetje karig uit qua hoeveelheid. Dan zou ik eerder naar de ‘Mac’ gaan als ik honger heb. Wel krijg ik het idee dat ze hier veel verse ingrediënten gebruiken en dat maakt het eten wel erg lekker.” Een ander groot verschil met bekende fastfoodrestaurants is dat hier bier te verkrijgen is. Zowel een normaal biertje als een Mexicaanse variant, die de studenten ook wel bevalt.

Jaap Hermens, derdejaars Technische Natuurkunde, had er iets meer van verwacht qua smaak. “Het was een lekkere burito, maar er zitten minder verschillende smaken in dan je zou verwachten.” Een van de andere minpunten zijn de openingstijden, zo vindt iedereen. “Het restaurant is van 11.00 uur ’s ochtends tot 21.00 uur ’s avonds open en dat zijn wel rare tijden voor een studentenstad. Alleen als je van een borrel naar de stad gaat ofzo is dat handig”, zo stelt Jaap.

Al met al geven de proevers Taco Bell een dikke voldoende en is het zeker een bezoekje waard. Al wil je dat misschien wel even uitstellen totdat de drukte van de eerste weken voorbij is. Wat ook nog een aanrader is, is om je vooral niet in te houden met de pittigheid. Onze proevers waren het er roerend over eens dat het allemaal goed te doen was en dat ze vaak uit voorzorg een te milde keuze hadden gemaakt, na het proeven van andere gerechten.