TU/e-communitygevoel versterken via bedrijfswedstrijd in Parijs

Dat de opdracht bestond uit het verzinnen van een softwareoplossing om het leven op een campus op een of andere manier te verbeteren, wisten de TU/e-studenten Wiskunde & Informatica niet toen zij zich inschreven bij de DevoGame. Maar mooi dat ze volgende week wél naar de finale in Parijs mogen om hun app te presenteren. In die app staan alle activiteiten aan de TU/e handig bij elkaar. Als ze daar de vier mede-finalisten verslaan, winnen ze een reis naar Las Vegas.

DevoGame is een wedstrijd van ICT-bedrijf Devoteam. Robbert Mollevanger werd er door zijn vader op gewezen. “Om een project in te kunnen dienen moest je als team eerst een set van zes puzzels binnen één uur oplossen. Christian Sanders, Yorick Wijnands en ik hebben dit binnen een halfuur gedaan en daarmee weer extra punten verzameld voor de finale. Als je deze puzzels op tijd af kreeg, werd de echte opdracht bekend gemaakt en kreeg je de optie om een projectvoorstel te doen.”

De drie studenten, teamnaam Q-Bit Control, vonden het een beetje vreemde methode, maar besloten de initiële opdracht te doen en dan na het onthullen van de echte opdracht te kijken of ze iets passends konden bedenken. “Als we een goed idee zouden hebben zouden we dit uitwerken, en anders het erbij laten.”

Sociale cohesie aan TU/e

Ze ontwierpen UniTivity. “Het is kortgezegd een platform waarop alle activiteiten die gerelateerd zijn aan de campus makkelijk te vinden zijn. Dit in tegenstelling tot de huidige situatie waarin de activiteiten van alle verschillende organisaties op allemaal verschillende websites staan. Door activiteiten beter zichtbaar en vindbaar te maken is het voor studenten en ook medewerkers makkelijker om interessante activiteiten te vinden. Dit vergroot de sociale cohesie op de campus en zorgt voor een leuker en fijner leefklimaat voor iedereen.”

Q-Bit Control is één van de twee teams uit Nederland in de finale en het enige team van de TU/e. Andere deelnemers zijn studenten van universiteiten en hogescholen uit Frankrijk, Duitsland, België en Servië. In Parijs geeft Robbert Mollevanger op 15 december een presentatie in TEDx-stijl.

Niet alleen die presentatie, maar ook de stemmen die tot 14 december uitgebracht kunnen worden, bepalen wie er wint. De hoofdprijs is een reis naar Las Vegas om naar de Consumer Electronics Show te gaan. Daarnaast gaat er voor iedere stem op de winnaars een euro naar een goed doel dat deelnemers zelf kiezen.

Mollevanger: “Wij hebben voor KWF gekozen, omdat we dit in het algemeen een goed doel vinden. Daar komt bij dat een goede vriend van ons een aantal jaar geleden overleden is aan de gevolgen van kanker.”

De app is nog niet gerealiseerd, alleen het idee is er. "Als we winnen of er anderszins genoeg belangstelling is voor het concept, zijn we wel van plan dit verder uit te werken en te realiseren."