Esports en survivalrun primeurs op GNSK in Eindhoven

E-sports en survivalrun primeurs op GNSK in Eindhoven

E-sports en survivalrun maken komende juni hun debuut als keuzesporten op het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK). De 59e editie van dit grootste vaderlandse multi-topsportevenement vindt dit jaar plaats in Eindhoven, mede vanwege het vijftigjarig bestaan van het Studentensportcentrum van de TU/e. De organisatie verwacht zo’n vijftienhonderd deelnemers.

Nena Leenen (afgestudeerd bij Fontys en werkzaam als verpleegkundige) is lid van de achtkoppige commissie die sinds juni vorig jaar bezig is met de organisatie van het 59e GNSK. Deze acht, onder wie slechts één man, zijn vertegenwoordigers van verschillende Eindhovense studentensportverenigingen.

Acht sporten staan volgens pr-vrouw Leenen voor elke editie vast: veldvoetbal, tennis, basketbal, badminton, handbal, schermen, volleybal en squash. Daarnaast biedt het programma van dit jaar de keuzesporten waterpolo, frisbee, zaalvoetbal, sportklimmen, korfbal, golf, wielrennen, judo, e-sports en survivalrun.

Laatstgenoemde twee sporten maken hun debuut op het GNSK: “Als organisatie kijk je naar welke sporten de afgelopen jaren al zijn geweest, met welke nieuwe sporten je eventueel echt iets kunt toevoegen en welke wij bijvoorbeeld typisch Eindhovens vinden”, aldus Leenen, zelf volleyballend bij Hajraa en vorig jaar met haar damesteam kampioen op het GNSK.

Het GNSK in Eindhoven vindt plaats op verschillende locaties in de stad: uiteraard in het Studentensportcentrum en op het nabijgelegen sportpark De Hondsheuvels, maar ook bij de Fontys Sporthogeschool, het Indoor Sportcentrum, de High Tech Campus, Golfcentrum Eindhoven en op de wielerbaan van sportpark Op Noord.

Maar het TU/e-terrein vormt het hart van de activiteiten, zoals het feest op vrijdag (met de nog in te vullen openingsact, liefst “typisch Eindhovens” - TU/e’ers met leuke ideeën mogen zich melden), het feest op zaterdag en de afsluiting op zondag. Op het Fontys-veld komt tevens de camping voor de circa vijftienhonderd sporters.

Het GNSK vindt plaats een week vóór een ander groot sportevenement op en rond het TU/e-terrein: het jaarlijkse Hajraa Buitentoernooi. Leenen en haar collega’s hopen dat het GNSK-feest op zaterdagavond, net als dat van Hajraa, tot drie uur ’s nachts mag duren, “maar dat ligt moeilijk. Op dit moment staat de eindtijd op één uur”.

Het studentensportevenement zet zich traditiegetrouw ook in voor het goede doel. De inzet is om dit jaar, via deelnemers en hun verenigingen, zoveel mogelijk sportkleding in te zamelen voor de Eindhovense stichting Gambia Sport.

In 2012 vond het GNSK ook al in Eindhoven plaats; de organiserende stad eindigde toen tevens bovenaan het overall-klassement. De daaropvolgende jaren moest Team Eindhoven genoegen nemen met derde en zesde plaatsen. En al kan Leenen er dit jaar, druk met de evenementorganisatie, zelf geen sportieve bijdrage aan leveren: “Het zou natuurlijk mooi zijn als Eindhoven dit jaar in eigen huis weer gaat winnen.”

Aanmelden voor het GNSK (op 9, 10 en 11 juni) kan vanaf 1 maart. Wie als vrijwilliger zijn of haar handen uit de mouwen wil steken tijdens het evenement, mag zich ook melden; de organisatie is op zoek naar zo’n honderdvijftig mensen. Het evenement is ook te volgen op Facebook.