De 'gouden' voetbaldames van Team Eindhoven.

Team Eindhoven zesde op GNSK

Eindhoven heeft vijf medailles behaald tijdens het Groot Nederlands Studentenkampioenschap (GNSK), afgelopen weekend in Tilburg. Bij het voetbal wonnen zowel de heren als dames goud, verder waren er bronzen plakken voor de waterpolodames, beachkorfballers en tennissers. In het overall klassement moest Eindhoven genoegen nemen met een zesde plaats. Nijmegen werd voor de tweede keer op rij eerste.

Een kleine vijftienhonderd studenten uit verschillende steden namen het dit weekend tijdens het GNSK tegen elkaar op in veertien takken van sport. Eindhoven vaardigde honderdveertig sporters af -studenten van zowel de TU/e als Fontys-, die aan het gros van de sporten deelnamen.

Harm Langwerden van de Eindhovense sportkoepel ESSF koesterde vooraf in elk geval hoge verwachtingen van de volleybalheren en de damesvoetballers. Eerstgenoemd team stelde echter teleur: de heren volleyballers werden zesde en laatste in het klassement. Langwerden spreekt van blessures, “een paar kritieke spelers hebben in de laatste week nog afgezegd”, zo verklaart hij mede de tegenvallende prestaties.

De damesvoetballers van Team Eindhoven maakten de verwachtingen in Tilburg wél dubbel en dwars waard met het winnen van een gouden plak. In dezelfde sport mochten ook de Eindhovense heren op het hoogste podium staan. Bronzen medailles waren er voor de beachkorfballers, de tennissers en waterpolodames uit Eindhoven.

Ietwat zuur waren ongetwijfeld de vierde plaatsen waarmee Team Eindhoven genoegen moest nemen, bij het handbal (zowel dames als heren), het schermen, ultimate frisbee en waterpolo (heren). De vierde plaatsen van de handballers zijn volgens Raymond Starke van het Studentensportcentrum “een beetje wrang, omdat het vermoeden bestaat dat andere steden ook niet-studenten had opgesteld”.

Nijmegen streek in het totaalklassement met de hoogste eer met 2.414 punten. Tilburg (2.240) werd tweede, Groningen (2.205) derde. Eindhoven -in 2012 nog eerste en vorig jaar derde- moest met 2.002 punten genoegen nemen met de zesde plaats. Volgens Starke heeft onder andere het niet meedoen van de volleybaldames en basketballers Eindhoven “kostbare punten gekost”.

Langwerden relativeert: “De zesde plek lijkt lager dan het is, want de nummer twee heeft maar zo’n tweehonderd punten meer”. En al bevestigt hij dat Eindhoven punten heeft laten liggen door niet in alle sporten uit te komen, “kennelijk ging het ook gewoon niet goed genoeg en kwamen we al met al een beetje tekort”. Wel blikt de ESSF-woordvoerder terug op een “hartstikke mooi weekend”, inclusief onder meer een vrolijk feest op vrijdagavond met de WK-wedstrijd Spanje-Nederland.